Overgangen fra den analoge postkasse til den digitale ditto kommer næppe til at forløbe helt uproblematisk, når det inden længe slutter med papirbreve fra det offentlige til danske virksomheder.
En af de største udfordringer ligger i, at der i midten af juni kun er udstedt 160.000 NemID til erhvervslivet, mens blot 14.000 danske virksomheder har tilmeldt sig til den tvungne digitale postkasse ud af de i alt 651.000 danske organisationer med CVR-numre, som Erhvervsstyrelsen kalder aktive.
NemID'en til erhvervslivet er nødvendig for login på Virk.dk, hvor den digitale postkasse ligger.
Tilmeldingen til Digital Post er igen nødvendig for, at ens virksomhed kan modtage meddelelser fra stat, regioner og kommuner efter den 1. november i år, hvor det er lovpligtigt at modtage beskeder fra det offentlige på Digital Post.
5.000 Digital Post-konti om dagen
At der på nuværende tidspunkt mangler så mange tilmeldinger til NemID og firma-tvangsmailen betyder, at der i perioden frem mod deadline i slutningen af oktober, i gennemsnit skal udstedes knap 3.700 NemID medarbejder-signaturer og oprettes små 5.000 Digital Post-konti hver eneste dag - inklusive weekender, sommerferie og efterårsferie - hvis alle skal nå i mål til tiden.
Hvis ikke alle kommer med på vognen, så kan de store besparelser, som er hovedårsagen til overgangen til Digital Post, komme i fare.
"Vi forventer, at der kommer et rigtig stort rush for at få en digital signatur og Digital Post. Derfor bliver supporten også styrket," siger kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsens kontor for udvikling og it-infrastruktur.
Både Nets og Erhvervsstyrelsen tilkendegiver over for Computerworld, at de er i gang med at planlægge det forventelige tryk, der vil komme på supporten angående hjælp til udstedelsen af NemID medarbejdersignatur (Nets) og Digital Post til virksomheder (Erhvervsstyrelsen via Virk.dk).
Derudover vil der også være udvidet support hos Digital Post-leverandøren eBoks og på udvalgte biblioteker over det ganske land.
Lancerer stor kampagne i august
Den store pukkel, der skal høvles af inden premieren på Digital Post til virksomheder, er altså på 637.000 virksomheder, der skal have tilmeldt sig en digital postkasse, mens minimum 491.000 organisationer mangler en NemID medarbejdersignatur.
Derfor vil den offentlige sektor snart lancere en stor informationskampagne med et budget på tre millioner kroner, som skal køre på nettet og eventuelt i tv og i landsdækkende aviser, der skal gøre CVR-ejerne opmærksomme på, at de skal have et NemID medarbejdercertifikat og oprette en digital postkasse.
Der bliver holdt øje med din virksomhed
Derudover vil der blive sendt papirbreve ud til alle 651.000 CVR-registrerede virksomheder, inklusive omkring 50.000 frivillige foreninger, der skal gøres opmærksom på den obligatoriske Digital Post fra 1. november.
"Erhvervsstyrelsen lancerer en stor kampagne fra medio august, og inden virksomhederne overgår til Digital Post, vil de modtage et underretningsbrev fra Erhvervsstyrelsen, som forklarer, at det bliver lovpligtigt at have en digital postkasse fra 1. november," forklarer Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen.
De holder øje med dig
De virksomheder, der ikke selv melder sig til Digital Post, bliver automatisk tilmeldt ordningen.
Og efter den 1. november vil Digitaliseringsstyrelsen holde øje med, om virksomhederne nu også 'afhenter' de mails, der dumper ind i deres nye Digital Post-indbakker.
"Hvis postkassen ikke er aktiveret, når de modtager det første (elektroniske, red.) brev, så vil de få et fysisk adviseringsbrev, hvori der står, at der er ulæst post i postkassen. Og det er nok sådan noget, som vi vil komme ud for i starten," erkender Lone Berglykke.
Hvis de danske firmaer stadig ikke afhenter den digitale post efter den 1. november og diverse rykkere i papirform, "så må vi tage den derfra," siger Lone Berglykke.
"Der er jo ikke andet at gøre end at informere, informere og informere. Det er dog vigtigt at påpege, at virksomhederne allerede nu kan oprette sig en digital postkasse på Virk.dk/postkasse," forklarer kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen.
Sådan kommer du i gang
Lone Berglykke hævder samtidig, at den tekniske løsning stort set er parat med nogle småjusteringer hist og her, som virksomhederne ikke kommer til at mærke.
Så meldingen fra Digitaliseringsstyrelsen er helt overordnet, at det bare er med at komme i gang med at anskaffe signaturer og postkasse - jo før, jo bedre.
Kun hvis en virksomhed har en internetforbindelse lavere end 512 Kbit/s, kan den fritages for ordningen om en obligatorisk Digital Post.
Du kan læse mere om NemID Erhverv og Digital Post til virksomheder på Virk.dk, hvor der også findes råd og vejledning til oprettelsen af den digitale postkasse.
Her på sitet kan du læse mere om, hvordan Digital Post kommer til at virke for borgerne, når det bliver indført i 2014.