Med Treehouse, Codecademy og andre tjenester har du fået mulighed for at lære programmering i ultra-pædagogiske rammer.
Nu kommer der også flere muligheder for de yngste poder.
Et af dem er dansk.
Spillet Machineers syner umiddelbart at være et almindeligt platform puzzle-spil, men i virkeligheden er spillet bygget for at give spillerne en grundlæggende forståelse for programmering.
Det vil sige, at når de 8-14-årige spillere løser gåder i spillet, bliver de ubevidst disponeret for tankegangen og terminologien bag programmering, så de angiveligt har lettere ved at lære faget i fremtiden.
Se udviklerne gennemgå nogle af øvelserne i videoen nederst.
Spillet kan downloades i en demoversion på fem forskellige sprog her.
Man kan ikke snyde børn
Spillet udspringer af et afsluttende projekt fra IT-Universitetet i København, der netop gik ud på at finde de mest optimale design-principper til et læringsspil.
"Mange læringsspil prøver at skjule den lave underholdningsværdi af traditionel undervisning, ved at belønne spilleren med stjerner og småkager, men de fleste børn lader sig ikke snyde så let," siger Henrike Lode, som har stiftet firmaet Lohika sammen med sine tidligere studiekammerater Giuseppe Franchi og Niels Frederiksen.
"Vores tilgang transformerer undervisningsindholdet til spændende spilkoncepter. Børnene har lyst til at spille dette undervisningsspil, lige så meget som de har lyst til at spille andre spil," hævder han.
I spillet indtager man rollen som Zola.
En ung pige der skal hjælpe personer i en forlystelsesparkby.
Når hun løser mekaniske gåder og bygger maskiner, træner hendes dukkefører logisk tankegang; en basal færdighed når man skal lære programmering.
Machineers var blandt finalisterne ved en studenterspilkonkurence til ACM SIGCHI i år. En international konference om interaktion mellem computere og mennesker.
LÆS OGSÅ:
Ikke kun for nørder - sådan lærer du at kode
Slut med at drille nørderne - det er fremtidens rockstjerner