Indførsel af den svenske ERP-leverandør Intetias system Movex satte sine spor på omsætningen og overskuddet hos VVS-grossisten Brødrene Dahl sidste år.
Brødrene Dahls overskud i 2003 faldt med knap 16 millioner kroner til cirka 66 millioner og i regnskabet skriver selskabet:
- Den væsentligste del af afvigelsen kan henføres til problemer med implementering af ny it-platform.
Mere konkret forklarer it-direktør i Brødrene Dahl, Jesper Clausen:
Kunder gik til konkurrenter
- Vi oplevede systemfejl og nogle kritiske situationer, der gav anledning til forstyrrelser af driften, som påvirkede vores evne til at leve op til kundernes forventninger, så de i en periode lagde ordrerne hos konkurrenterne.
Den udskiftede it-platform gik i luften med udgangen af marts sidste år, og ifølge it-direktøren kom selskabet hen i december, inden der for alvor var fod på problemerne.
- Der er ingen tvivl om, at både Intentia og Brødrene Dahl har lært meget. Processen var meget tungere og mere omkostningsfuld, end vi havde frygtet og de sår, der skal slikkes, er mest synlige på vores side af hegnet, siger Jesper Clausen.
Han peger dog samtidig på, at selskabet nu er tilfreds med det nye system, og at Brødrene Dahl og it-leverandøren Intentia i dag har "et fortrinligt samarbejde".
Ordren til Brødrene Dahl er en af de hidtil største i den danske afdeling af Intentia.
Positiv reference
Ifølge it-selskabets administrerende direktør, Tommy Larsen, er det ikke usædvanligt, at kunder overraskes over, hvor krævende det er at udskifte hele sin it-platform.
Men han stiller sig dog lidt undrende over for, at Brødrene Dahls regnskabsberetning peger så specifikt på implementeringen af Movex.
- Der vil tit opstå situationer, man ikke ventede. Men man kan ikke regne med at vokse i omsætning samtidig med, at man implementerer et nyt og stort system, siger direktøren.
Han peger på, at Intentia i dag bruger Brødrene Dahl som reference over for potentielle kunder.
- Der er Brødrende Dahl en god ambassadør også i forhold til at fortælle, hvad selskabet har gjort sig af erfaringer og lært af processen, siger han.
Ingen af parterne ønsker at sætte kroner og øre på, hvad ordren i alt kom til at koste.