Mens det samlede smartphonemarked fortsætter med at buldre afsted, har specielt de lidt billigere modeller nu gang i et decideret turbo-salg.
I en ny opgørelse fra IDC kan man læse, at antallet af smartphone-forsendelser fra producenterne ventes at stige med 32,7 procent fra 2012 til 2013, hvor det vil nå godt 960 millioner enheder på verdensplan.
Det mest interessante er dog, at der i år for første gang vil blive solgt flere smartphones end klassiske mobiltelefoner, så smartphone-andelen når op på 52 procent af markedet. Og det er ikke bare i vores del af verden, at de avancerede enheder er på fremmarch.
"Emerging markets vil stå for 64,8 procent af alle de smartphones, der sendes afsted i 2013, hvilket er en stigning fra 43,1 procent i 2010," skriver IDC.
Gennemsnits-priserne falder
Dette er en af årsagerne til, at priserne på smartphones er under pres. IDC skriver:
"I en tid, hvor det globale smartphonemarked vokser med 33 procent om året, er de gennemsnitlige salgspriser styrtdykket med et fald på otte procent i 2012 og en forventning om yderligere ni procent i år."
"Smartphones er i stigende grad blevet almindelige på de spirende markeder, og det er ofte det første middel til at opnå regnekraft på disse markeder."
"Dette er markeder, hvor gennemsnitlige personlige indkomster er langt lavere end på de udviklede markeder, og derfor er leverandørerne blevet tvunget til at udvikle smartphone-oplevelser til den lave ende af markedet."
Nokias fokus kan give gevinst
Det voksende fokus på emerging markets kommer til udtryk hos ikke mindst Nokia. I en ny analyse af Nokia-aktien skriver Sydbank:
"Vi forventer, at selskabet kan øge salget af smartphones betydeligt i løbet af 2013. Kampen om kunderne på emerging markets bliver afgørende fremadrettet. Efter vores vurdering har Nokia stadigvæk mulighed for at blive en førende leverandør af smartphones til de mange nye førstegangskøbere på emerging markets."
"Nokia skal vise, at selskabets billige Lumia modeller (510 og 520) kombineret med de nyeste Asha modeller (501) kan stå distancen i konkurrencen mod billige Android smartphones på emerging markets," lyder det fra Sydbank.
ABI Research har tidligere vurderet, at forsendelserne af de billige smartphones, hvilket vil sige under 1500 kroner, vil blive øget fra 259 millioner smartphones i år til 788 millioner i 2018.
Til sammenligning ventes mellemklasse-produkterne og top-produkterne tilsammen at vokse fra 635 millioner til 925 millioner
Det betyder, at de billige smartphones går fra at udgøre 28 procent af markedet i dag til 46 procent om blot få år, og det er den udvikling, Nokia forsøger at udvikle med produkter som Lumia 720 og Lumia 520, og to mere klassiske mobiltelefoner, Nokia 105 og Nokia 301.
"Ved at tilbyde bedre oplevelser til en lavere pris genopfinder vi kampen for mobile enheder, man har råd til, og Nokia har de byggeklodser, der skal til for at vinde," lød det på Mobile World Congress, hvor Nokia-direktør Stephen Elop præsenterede telefonerne.
Nokia har bestemt også brug for lidt medvind på smartphone-markedet. I årsregnskabet for 2012 kom finnerne ud en række knap så prangende resultater - blandt andet var der 55 procent færre solgte smartphones i 2012 end i 2011.
Læs også: