Langtfra alle ledere drages mod spotlight.
Ikke desto mindre er det en naturlig del af lederrollen, at man med jævne mellemrum forventes at indtage scenen, træde i karakter og levere en inspirerende tale.
"Fake it till you make it" har en træls klang, fordi sætningen signalerer snyd og foregivelse.
Ikke desto mindre har Harvard-professoren Amy Cuddy lavet undersøgelser, der viser, at sætningen kan have en vis nytteværdi.
Blot giver hun sætningen et twist og siger "Fake it till you become it".
Længe har vi været bevidste om, at vores tankegang former vores handlinger og kropssprog.
Den omvendte verden
Amy Cuddy satte sig for at undersøge, hvorvidt det modsatte også var tilfældet, altså om vores kropssprog kunne påvirke vores tankegang.
Konklusionen på hendes undersøgelser var, at det kunne vores kropssprog i høj grad.
Faktisk skulle der ikke mere end to minutter til, hvor vi stiller os ret op med let spredte ben og hænderne i siden, før den magtfulde positur smitter af på vores tankegang, så vi også har en oplevelse af, at vi er mere i kontrol.
Og den fornemmelse kan vare helt op til 30 minutter.
Det sker, fordi posituren forårsager en kemisk reaktion i vores hjerner - testosteronen stiger (dominant hormon), og kortisolen daler (stresshormon).
Den viden er nyttig, hvis man tilhører den store kategori af ledere, der ikke elsker rampelyset.
Frem for at tjekke sine noter en sidste gang før en præsentation burde man i stedet bruge tiden på at gå ind i et afsides rum og stille sig rankt op med let spredte ben og hænderne i siden.
Mand dig op
To minutter i den positur, og videnskaben siger, at man også vil føle sig mere i kontrol og mindre stresset.
Den indre tilstand vil smitte af på den præsentation, som man leverer umiddelbart derefter.
Når Amy Cuddy siger "Fake it till you become it", handler det derfor om, at vi på et tidspunkt bliver vores handlinger.
Hvis man tilpas mange gange "mander sig op" på denne måde før en præsentation, så ender man også med at være en person, der er mere i kontrol og mindre stresset, når man skal give en præsentation.
Blot man har gjort det tilpas mange gange.
Har du noget på hjerte?
Og så skal man i øvrigt huske, at gennemslagskraft på en scene først og fremmest handler om, hvorvidt man har noget på hjerte.
At kommunikere blot for at kommunikere skaber ingen værdi - kun støj midt i et hav af andre ligegyldige informationer.
Har man derimod har noget på hjerte, bærer tilhørerne gerne over med, at man ikke leverer i nærheden af Obama-klassen.
Men at have noget på hjerte kan ikke fikses på to minutter, ej heller fakes for en stund.
Det kræver, at man som leder har brugt tid på at komme i kontakt med sin inderste kerne - og har opnået en indsigt i, hvor man ønsker, at ens ledelseskraft skal gøre en positiv forskel.
Markus Bjørn Kraft er CEO i Kraft & Partners A/S.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.