Artikel top billede

Webbutikker er for dårlige: Få gang i salget på denne måde

De danske e-butikker får langt fra det optimale ud af danskernes købetrang. Se her, hvor e-butikkerne stadig får bank af de fysiske butikker.

Når danske kunder skal handle ind på danske hjemmesider, så sker det ofte i et nøje planlagt mønster, hvor der ikke er tid til svinkeærinder.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har spurgt 1.372 e-handlende danskere om, hvorvidt deres køb var planlagt eller et impulskøb, og 76 procent svarer, at der var tale om et planlagt køb. 

Det vil sige, at kun en fjerdedel af alle danske køb på nettet opstår som følge af en umiddelbar lyst.

Det billede er vendt helt om i supermarkedernes fysiske verden, hvor 70 procent af alle indkøb ifølge den tyske handelsprofessor Alexander Hennigs bog 'Zur Kasse, Schnäppchen' sker som følge af en impulsiv lyst.

"Når kun 30 procent af det, vi køber, er velovervejet, skyldes det, at supermarkederne er langt dygtigere og udspekulerede, end forbrugerne ved,"  har Alexander Hennig tidligere forklaret til 24timer.

Billedet med tekst er dødt

Sammenligningen mellem e-butikker og fysiske supermarkeder er ikke helt i øjet, da e-butikkerne har alt fra brugte biler til dyre computere på de virtuelle hylder, mens supermarkederne frister med letfordøjelige slagtilbud på vej mod kassen.

Men tendensen om manglende impulskøb på nettet modsat de fysiske butikker kan direktør Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, godt genkende.

"Vi er ikke helt dygtige nok endnu," erkender hun og fortsætter:

"De værste eksempler er, at der fortsat er nogen, der tror, at de har optimeret deres salg ved blot at lægge produktbilleder på nettet. I elektronikbrachen ser vi nu gode eksempler på man også lægger videoer ud, så forbrugerne kan se, hvad apparaterne kan bruges til," lyder det fra Annette Falberg.

"Billedet med tekst er simpelthen dødt i dag, hvor der skal mere til," siger FDIH-direktøren.

Risikerer at sakke bagud

Annette Falberg forklarer med udgangspunkt i, at når kun 24 procent af forbrugerne impulskøber på nettet, er der store muligheder for forbedringer.

Kan blive hårdt for danske webbutikker

Og forbedringerne er bedre at indføre i dag end i morgen. 

"Danmark er ikke førende på nethandel, men vi ligger godt til, og vi har Europas største internetpenetration. Men der skal forbedringer til, ikke mindst set i lyset af presset fra udenlandske kæder, som konstant optimerer deres netbutikker."

Hun forklarer, at danske netbutikker med fordel kan gå mere systematisk til værks ved eksempelvis at analysere forbrugernes bevægelsesmønstre på sitet for at sikre et mersalg.

"Det skal dog være et relevant og diskret mersalg, som ikke forstyrrer kunderne på hjemmesiden," siger hun.

Glem de kulørte tilbud

Det sker med henvisning til, at man ikke bare skal lade pop up-vinduer dukke op i det uendelige og plastre sitet til med kulørte tilbud, så forbrugeren ikke kan finde det, de egentlig kom for.

"Når kunden eksempelvis køber en iPad, så er det jo relevant også at tilbyde tastatur, opladere og andre interessante ting. I modebranchen forstår de at style deres modeller med bukser, top og andet, som kunderne kan få en samlet rabat på," lyder eksemplerne fra FDIH-direktøren.

Og det er bare med at komme i gang med at tilbyde kunderne ekstra-produkter som en del af den gode kundeservice og mersalgs-strategi, da konkurrencen på e-handelsmarkedet er en global affære med mange store spillere.

"Fremover vil vi formentlig se færre mindre og flere store og nethandlere, der har stordriftsfordele ved indkøb, og som derfor vil kunne sælge endnu billigere end de mindre danske netbutikker. Og skal man op blandt de store, så kræver det, at man strammer sig an," lyder opsangen fra Annette Falberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere