Artikel top billede

CBC-formand viser muskler: Uden os ville halvdelen af medlemmerne være døde

Men det sløve pc-salg betyder, at kæden skal ud og lede efter nye forretningsormåder for at sikre den fremtidige indtjening.

"Det vi har nu er en ny normaltilstand. Det må vi tilpasse vores forretning efter," konstaterer den frivillige CBC-kædes formand Svend-Aage Kjær i forbindelse med, at CBC-kæden holder 20 års jubilæum.

For ham står det klart, at kæden - især de medlemmer, som har butikker rettet mod private - skal ud og se efter nye produkter.

"Vi skal lade være med at afvente ulykkerne, men ud og finde nye forretningsområder og tilpasse vores forretninger til den nye virkelighed," siger han og understreger samtidig, at den frivillige CBC-kæde har haft et rigtig godt år.

"Vi har haft fremgang på alle områder. Også fordi vi har fået nye medlemmer," siger Svend-Aage Kjær og erkender samtidig, at det ikke er alle medlemmer, der har nydt godt af fremgangen.

Set som helhed mener han dog, at CBC-konceptet har vist stor styrke og har haft afgørende betydning for, hvordan den danske it-kanal ser ud i dag.

"Hvis ikke vi havde haft denne indkøbsforening, havde halvdelen af medlemmerne ikke siddet her i dag," konstaterer han.

Han påpeger, at de gode samhandelsvilkår, som kæden har formået at opnå for de mange små CBC-medlemmer, har gjort, at de har kunnet stå imod over for presset fra større og langt mere kapitalstærke konkurrenter.

Svend-Aage Kjær lægger netop vægt på begrebet indkøbsforening. For selv om CBC-kædens medlemmer også kører en lang række fælles koncepter, er kæden i modsætning til mange andre kæde-koncepter ikke en alt for homogen størrelse.

Det er både rene computerbutikker og rene erhvervsforhandlere og en lang række kombinationer heraf, der udgør den brogede medlemsskare. De har med mange forskellige begrundelser søgt ly under CBC's paraply, som har sikret dem gode vilkår over for producenter og distributører.

Derfor har CBC-kæden heller aldrig været kandidat til at blive en kapital-kæde, som eksempelvis Matas og Inspiration er blevet det, hævder Svend-Aage Kjær.

"Vi er alle sammen selvstændige købmænd. Læg mærke til, hvor forskellige vi er. Vi har selvfølgelig talt om, hvorvidt vi kunne gøre, som de gjorde i Matas, men det har aldrig rigtig været aktuelt," siger han.

Til gengæld står CBC nu over for en anden udfordring.

"Vi skal finde nye forretningsområder, når nu der ikke bliver solgt så mange pc'er længere. Øvelsen er at finde de produkter, vi skal tjene penge på i fremtiden," slår han fast.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren