Artikel top billede

(Foto: FILMATERIA.COM /)

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Interview: Kirill Tatarinov, øverst ansvarlig for Microsoft Business Solutions, fortæller under et besøg i Danmark, hvordan Microsoft tilpasser ERP- og CRM-løsningerne til cloud computing.

Det er nu mere end tre år siden, at Microsofts Steve Ballmer første gang udtalte, at selskabet ville gå all in med cloud computing.

På det tidpunkt var cloud stadig præget af en del hype og oppustede forventninger, men det har i de efterfølgende år vist sig at være den rigtige beslutning for softwareselskabet.

En ny rapport fra IDC konkluderer, at cloud som platform vil bliver den primære drivkraft for vækst i it-industrien i det kommende årti ved at stå 75 procent af de nye investeringer.

Kundernes voksende fokus på at få it leveret som en service fra nettet ses i høj grad ved det markante ryk over på Office 365, men Microsofts all in-strategi rækker hele vejen rundt og inkluderer dermed også ERP og CRM.

Dynamics-løsninger som cloud

Da Computerworld møder Kirill Tatarinov, der står i spidsen for Microsoft Business Solutions, i Microsoft Development Center i Vedbæk, spørger vi, hvordan det skrider frem med at realisere cloud-visionerne med de forskellige forretningssystemer?

"Lige fra starten af sagde vi, at platformen er det vigtigste element i Microsofts vej ud i skyen, og at Windows Azure spiller den mest signifikante rolle. Windows Azure har lige passeret en milliard dollars i omsætning, en meget afgørende milepæl, og fortsætter med at klare sig fantastisk godt," siger han.

Microsoft tilbyder med Windows Azure nu både platform som en service og infrastruktur som en service. Den næste element i cloud-strategien er produktivitets-værktøjerne i form af Office 365.

"Office 365 klarer sig fantastisk godt og bliver det hurtigst voksende produkt i Microsofts historie. Det tredje element er forretningsløsninger, og at Dynamics rykker ud i skyen," forklarer Kirill Tatarinov.

Arbejder med flere cloud-strategier

Det er CRM-delen, der har været spydspids i skiftet mod skyen, og Microsoft kunne i sidste måned fejre femårs fødselsdag for Dynamics CRM Online.

"Vi fortsætter med at se, at omkring 60 procent af vores nye kunder vælger vores cloud-implementering af Dynamics CRM."

"Lige nu er vi midt i en meget vigtig transformation til skyen for vores ERP-kunder. Både Dynamics NAV 2013 og GP 2013 er cloud-enablede. De kan rulles ud på Windows Azure," forklarer Kirill Tatarinov.

Hvor det med CRM-delen er muligt at bestille online-løsningen direkte hos Microsoft, så bygger ERP-delen i højere grad på partner-modellen.

"Dynamics NAV og Dynamics GP er produkter, der leveres gennem partnere, og den model har vi tænkt os at holde fast i. Vi tror på, at denne model er den mest passende til mellem-markedet, og det er præcis der, disse løsninger bliver rullet ud."

"Nu, hvor Windows Azure bliver tilgængeligt som infrastruktur som en service, fuldender vi grundlæggende en del af transformationen ved, at partnere kan hjælpe kunder med at udrulle Dynamics NAV og Dynamics GP på Windows Azure til de specifikke behov."

Kirill Tatarinov tilføjer dog, at AX-versionen adskiller sig.

"Når Dynamics AX kommer på Azure i skyen, vil vi gå efter en tilgang, der minder om den, vi har med Dynamics CRM med den direkte handel (med kunderne, red.)," siger han og tilføjer, at AX også vil kunne leveres som partner-hostede private cloud løsninger. 

"Partnere kan fortsat deltage, men i det marked, hvor AX befinder sig, som er den øvre del af mellemmarkedet til enterprise, ser vi et stærkere tilbøjelig til, at man ønsker at købe fra Microsoft, så det er sådan, vi vil gøre det."

Office 365 baner vejen for Microsoft

Microsofts markante sats på Office 365 har betydet, at en stribe helt store danske virksomheder har taget hul på skiftet til en cloud-model, heriblandt blandt andre Chr. Hansen, Dong Energy og Grundfos.

Det giver Microsoft et forspring i forhold til også at vinde kunder til de andre dele af cloud computing-produkterne.

"Vi tror, at det er fremtiden at tilbyde et komplet lineup til enterprise-kunderne fra skyen og en kæmpe mulighed for Microsoft," siger Kirill Tatarinov.

"Ligesom vi så det med traditionelle on-premise udrulninger, så betyder det faktum, at Dynamics ser ud som og fungerer som Office, at millioner af mennesker allerede kender det, og det gør os mere attraktive for nye potentielle kunder."

"Når verden bevæger sig ud i skyen, forventer vi, at præcis den samme vil ske. Så ja, det her åbner absolut et kæmpe marked for Microsoft," lyder det fra Kirill Tatarinov.

Derfor giver cloud så god mening

Målt på omsætning har Microsoft fortsat noget at arbejde for på det danske marked.

På CRM-markedet var det SAP, der var størst i 2012 med en markedsandel på 19,6 procent ifølge IDC.

Salesforce nuppede andenpladsen med 9,6 procent af markedsomsætningen, mens Microsoft stod for 6,8 procent.

Det er i den sammenhæng interessant, at CRM-markedet i disse år i høj drag drives frem cloud-løsningerne, hvilket Microsoft også tydeligt mærker.

"Når vi ser på det globalt, så er cirka 50 procent af de nye investeringer cloud-investeringer, og med Dynamics CRM ser vi, at det faktisk er højere med 60 procent."

"Vi tror, at denne trend vil fortsætte. Der vil være et vedblivende skift mod skyen samtidig med, at vi venter en vis procentdel af kunderne vil holde fast i on-premise-udrulninger."

Hvad anser du som den største drivkraft for brugen af cloud computing?

"Der er flere elementer. Stordriftsfordelen er formentlig den vigtigste og mest signifikante drivkraft. Hvordan kan jeg hurtigt tilføje brugere og kapacitet, hvordan kan jeg få denne her elasticitet i forhold til at drive min virksomhed - det er det, skyen kan tilbyde."

"Jeg tror, at omkostnings-overvejelserne spiller ind i den endelige analyse. Hvis du ser på det i et større perspektiv med bevægelsen mod forbrugs-økonomi, hvor folk vil leje versus at købe, leder cloud naturligt hen imod det og muliggør det," lyder det fra Kirill Tatarinov.

Ikke alt egner sig til skyen

Microsoft adskiller sig fra virksomheder som Salesforce og Google ved både at have et ben i cloud-lejren, men også at satse på fortsat at levere on-premise-løsninger.

Kirill Tatarinov forklarer, at Microsoft tror, at der også fremover vil være virksomheder, der ønsker at køre it-løsningerne selv frem for at gå cloud-vejen, ligesom bestemte former for data i eksempelvis en bank formentlig også vil blive holdt in-house.

"Uanset hvor sikkert og beskyttet internettet er og vil blive, så vil de aldrig lade de data forlade deres lukkede og meget beskyttede miljø. Den dialog har vi hele tiden, og det er derfor, at vi har taget den tilgang, at der skal være symmetri mellem cloud og on-premise-udrulninger. De skal kunne vælge den løsning, de ønsker," siger han.

Mange nye it-trends

Som Computerworld har beskrevet for nylig, så betyder trends som cloud computing og mobility, at forretnings-løsningerne udvikler sig betydeligt i disse år.

Det gælder også hos Microsoft, men Kirill Tatarinov mener dog, at man altid skal huske på, at ingen af de aktuelle it-trends er målet i sig selv:

"Alle leverandører taler om mobility, social, big data og cloud, men lad os ikke glemme, at disse trends og teknologier er til for at tjene det vigtigste job, som CRM skal klare; at muliggøre en bedre interaktion med kunderne."

"De her trends gør CRM-løsningerne i stand til at gøre det bedre, hvis det bliver gjort på den rigtige måde," siger han under sit besøg i Danmark.

Læs også:

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

Disse it-firmaer dominerer dansk ERP-marked - endnu




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Sr. Test Analyst

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Karrieremulighed inden for cybersikkerhed
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere