På mindst et område er business-mobilbrugeren på niveau med et toårigt barn.
Giv ham en iPad, og han har helt klare forventninger til, hvordan den skal virke.
Hvis den ikke virker som forventet, er den dumpet, og det udløser et prompte krav om at få problemet løst.
Man kan forsøge at sætte forventningerne lavt fra begyndelsen:
"Din rejseafregning skal du lave i en pc-brugergrænseflade på iPad", "vi sletter dine private apps" eller "det er ligesom Windows...".
Men brugerhukommelsen er kort og ubarmhjertig, så forvent kun få ugers tålmodighed med lappeløsningerne.
Workflow-gap
Så rammer du "the workflow gap" - forskellen mellem brugernes forventninger og de løsninger, de bliver tilbudt.
For den nye mobile virkelighed betyder nye forventninger fra brugerne.
De forventer en "true iPad experience," når arbejdsredskabet er en tablet i stedet for en pc.
Og de små fokuserede apps fra iPad'en derhjemme sætter nye standarder for, hvordan en app skal fungere og ikke mindst for, hvor hurtigt den skal opdateres.
The workflow gap
Mobile apps udvikles hurtigt, lanceres hurtigt og opdateres hurtigt.
Hvor vi typisk har gearet vores setup til applikationsudvikling til større projekter, som for eksempel platformen af SAP-systemer, dokumenthåndteringsløsninger og produktionssystemer, med tidshorisonter på et til to år, skal vi nu vænne os til at håndtere små apps, hvor en til to måneder er i den høje ende.
Det er ganske enkelt nødvendigt for at kunne håndtere forretningens behov for løsninger, der svarer til brugernes forventninger - uanset om det er interne brugere eller kunder.
Det er selvfølgelig ikke på alle områder, vi skal kunne levere nye versioner på nogle få uger.
Men ingen løsninger fungerer alene. Der er altid afhængigheder til data i virksomhedens kernesystemer.
Det er derfor nødvendigt at se på hele billedet og ikke kun løse behovet for de små nye apps.
Sæt som minimum ind på disse fire områder
1. Gør kernesystemerne parate
Kernesystemerne lader sig ikke sådan rokke.
Men sørg for, at data fra systemerne er tilgængelige som services, så de ikke bremser for agiliteten i de omgivende workflow- og mobilløsninger.
2. Automatiser
Håndbårne processer kan fungere, når det handler om større projekter.
Men hvis processen fra udvikling via test til produktion skal virke i korte, agile projektforløb, skal motoren tunes - og den skal være standardiseret og automatiseret, så udviklingsforløbet bliver så smertefrit som muligt.
3. End to end-support
Uanset om det er dig selv eller din driftspartner, der leverer grundlaget, skal du sikre, at den driftsansvarlige er med, når du designer processen, og sørg for, at han har medansvar - hånden på kogepladen.
Tænk processer og teknologivalg igennem, så udviklingstest og driftsplatforme spiller sammen.
4. Se på governance
Det eksisterende setup passer måske ikke til de små hurtige udviklingsforløb, der er nødvendige på de mobile løsninger.
Overvej governance, så du giver plads til, at for eksempel marketingafdelingen kan udvikle apps, hvor du på den ene side - som it-governance-ansvarlig - har hånd i hanke med, hvad de laver, og på den anden side ikke begrænser processen - alternativt bygger de nok løsningen alligevel uden it-afdelingens mellemkomst.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.