"I starten blev vi nok betragtet lidt som en gøgeunge, som fik bedre priser, end vi havde fortjent. Men i dag bliver vi betragtet som en troværdig partner," lyder det fra CBC-direktør Peder Hvejsel til CBC-kædens årlige Chefkonference, hvor man i år fejrer 20 års jubilæum.
Startskuddet kom, da Commodore Computer stoppede leveringen af computere i 1993. Her stod en række Commodore Business Partners i Danmark med et dilemma: Hvad skulle de nu sælge?
De tog tyret ved hornet og startede CBC, som i dag har en stor del af de tilbageværende små lokale it-forhandlere som medlemmer.
"Vi er jo dem, der har overlevet. Der er ikke mange andre tilbage derude i dag," konstaterer Peder Hvejsel til konferencen, hvor omkring 100 er mødt op.
Han indrømmer blankt over for de fremmødte forhandlere, at det ikke kun er et glansbillede.
"Den største trussel lige nu er det skifte, der er ved at ske til nye enheder som iPads og tablets. Der har vi ikke ikke samme marketshare, som vi har på pc'er," siger han og fortsætter:
"Derfor er vi nødt til at tænke på nye veje og nye forretningsområder."
Han mener dog, at CBC-kæden ved at overleve gennem 20 år har påvist sin værdi og evne til at overleve.
"Krisen er jo reelt forbi, og som Alexander Graham Bell har sagt: Hver gang der lukkes en dør, så åbnes der en ny. I stedet for at græde over den dør, der lukker, så skal vi se efter den dør, der åbner," slår Peder Hvejsel fast.