I denne uge har Microsoft langt om længe løftet sløret for sin nye spilkonsol, Xbox One, der er proppet med ny teknologi. Microsoft har også videreudviklet sit Kinect-system, der opfanger meget af det, som sker i stuen. Kamera, mikrofon, forskellige sensorer - Xbox One samler flere data end nogen anden konsol. Dermed kan databeskyttelse også blive et vigtigt tema for konsollens brugere.
Microsoft har allerede fortalt, at konsollen kan aktiveres blot ved at sige "Xbox tænd" ud i rummet. Det betyder også, at konsollens fire mikrofoner altid er aktive - også i standby-tilstand - og opfanger det, der bliver sagt i rummet.
Det ser ud til, at Xbox One kun fungerer, hvis Kinect også er koblet til og tændt. Det betyder så, at Xbox-brugere ikke længere kan fravælge Kinect, hvis man er utryg ved at have et kamera i stuen.
Det nye Kinect-kamera er også meget mere avanceret end det gamle; Kinect er nu i stand til at følge op til seks personer samtidig og kan registrere deres ansigtsudtryk og selv hjerterytmen, hvis man skal tro Microsoft.
Hver eneste sekund producerer systemet omkring 2 Gbit data - men de fleste af disse data lander kun på den lokale konsol, selvom en større del af spiloplevelsen fremover skal foregå i skyen. Der er ganske enkelt alt for mange data til at overføre over en almindelig internet-forbindelse. Men spørgsmålet er alligevel, hvilke data der sendes tilbage til Microsoft.
Softwarefirmaet fortæller selv, at Kinect kan bruges til at registrere, hvad personerne i stuen foretager sig. Det er data, som kunne være meget værdifulde for annoncører.
Det minder om Sonys præsentation af PlayStation 4 i februar, hvor man også fortalte, at konsollen altid er klar over, hvad der foregår i rummet.
En lidt ældre patentansøgning fra Microsoft beskriver en metode til at tælle antallet af personer foran fjernsynet og også vurdere deres alder.
I det mest ekstreme scenarie kunne man forestille sig, at konsollen spærrer film eller spil med voksen-indhold, hvis den kan registrere, at der befinder sig mindreårige i rummet. Men der er ingen tegn på, at Microsoft faktisk har tænkt sig at lave en sådan blokering.
Xbox One fungerer også uden en permanent internet-forbindelse til Microsofts servere, men den skal være i kontakt med serverne mindst én gang i døgnet.
Microsoft har solgt omkring 25 millioner eksemplarer af Kinect-udvidelsen til Xbox 360 - det skal sammenlignes med, at konsollen er solgt i 75 millioner enheder. Det er altså hver tredje Xbox 360, der er udstyret med teknologien. Nu bliver Kinect 2.0 en fast del af Xbox One og inkluderet i grundpakken.
Mens den første version af Kinect var baseret på teknologi fra israelske PrimeSense, har Microsoft selv bygget den nye udgave med FullHD-understøttelse og vidvinkel-objektiv. Selv i et helt mørkt rum skulle Kinect nu være i stand til at følge alle objekter.
Hvis den totale overvågning af stuen lyder lidt for uhyggelig, er der mulighed for at deaktivere kameraet med en funktion i menuen. Men her er man selvfølgelig nødt til at stole på, at kameraet faktisk er slukket.
Ligesom den nye PlayStation 4 er Xbox One ikke bagudkompatibel med spil, der er skrevet til forgængeren. Den gamle Xbox 360 bygger på PowerPC-teknologi, mens Xbox One har en x86-baseret 64-bit processor.