Telia er igen begyndt at sælge ADSL-linier til danske kunder.
Det sker, efter at det svenske teleselskab lukkede den danske ADSL-forretning i 2002 i forbindelse med en katastrofeopbremsning, hvor næsten halvdelen af medarbejderne i fastnetdelen af det danske selskab blev fyret, og der blev foretaget af- og nedskrivninger, som gav et rekord-underskud på 4,8 milliarder kroner.
Telia var lige gået på markedet, da lukningen kom med den begrundelse, at det ikke kunne lade sig gøre at tjene penge på ADSL herhjemme.
Skuffede privatkunderne
Dengang skuffede Telia en række privatkunder, som var ved at lade sig lokke af meget attraktive ADSL-priser.
Idag skal de skuffede kunder dog ikke glæde sig for tidligt.
Indtil videre har Telia nemlig kun genoptaget ADSL-salget til virksomheder og medarbejdernes hjemmearbejdspladser.
De bliver slet ikke markedsført som ADSL, der udelukkende fungerer som bæretjeneste for datateknologien MPLS. Med den teknologi er det enkelt og smidigt at levere sikre opkoblinger.
- Vores ADSL til erhvervslivet er en god forretning i sig selv, forsikrer direktør Peter Bredgaard, Telia Networks.
- Der er mange, som leverer bredbånd til private, så kunderne banker ikke på døren af sig selv. Men erhvervslivet har et stort ønske om at se os som MPLS-leverandør, tilføjer han.
Peter Bredgaard betegner ADSL-salget som "en blød og forsigtig begyndelse".
På længere sigt er han overbevist om, at Telia også bliver nødt til at sælge bredbånd til private ud over til kabel-tv-kunderne i Telia Stofa. Men han vil ikke ud med nogen tidsplan.
- På koncernniveau synes vi ikke, at timingen er rigtig lige nu. Og den dag vi kommer på markedet, skal det også være med noget interessant. Ellers skal vi blive væk, lyder meldingen.