Telia har store mål på det faldende, danske marked for fastnettelefoni.
Peter Bredgaard, der er administrerende direktør for Telias danske fastnetselskab, melder nu ud, at selskabet i løbet af det næste år forventer næsten at fordoble sit kundetal.
Ved udgangen af 2003 havde godt 110.000 kunder fastnetabonnement hos Telia, og Peter Bredgaard går efter at have 200.000 fastnetkunder om et år.
Massiv millioninvestering
Telia skød 21. oktober en massiv millioninvestering i markedsføring af fastnettet herhjemme i gang.
Den gælder først og fremmest et produkt, som gør det muligt at ringe uden at betale minutpris i fritiden.
Umiddelbart ser den satsning ikke ud til at have båret frugt.
I andet halvår sidste år vandt Telia kun knap 4.000 kunder herhjemme, mens Tele2 til sammenligning fik mere end 20.000 nye fastnetabonnementer. Selskabet er i dag næsten dobbelt så stort som Telia.
- Men vores indsats har givet flere end de 4.000 kunder. Vi tabte kunder i begyndelsen af første halvår, fordi vi var nødt til at tage det stille og roligt i det meste af 2003, siger Peter Bredgaard.
Han henviser til, at Telia i slutningen af 2002 hev i håndbremsen og fyrede næsten halvdelen af medarbejderne i den danske fastnetforretning. Siden er tiden gået med at finde grundlaget for den nye offensiv.
Den skal ifølge Peter Bredgaard ikke kun ske med fritidsabonnementet til privatkunder. Hvis hans mål skal indfries, er det nødvendigt at sælge en vifte af produkter, også til erhvervslivet.
Stadig profit at hente
De danske myndigheder har fastlagt vilkår, som gør det umuligt for TDC's konkurrenter at tjene penge på at sælge fastnetabonnementer. I stedet skal de hente indtjeningen på telefonsamtalerne, hvor der stadig er profit at hente, selv om både mængden af samtaler og prisen falder.
Telia dirigerer ifølge Telestyrelsen kun seks procent af de samtaler, danskerne foretager fra deres fastnettelefoner. Tele2's markedsandel er godt dobbelt så stor, mens TDC sidder på 63 procent.
Ifølge Peter Bredgaard snyder tallene dog, fordi Telia har dansk grossistforretning, der genererer omtrent lige så mange telefoniminutter som slutkunderne. Grossistforretningen bygger blandt andet på købet af Powercom i 2001.
84 procent af danskerne havde ved årsskiftet fastnetabonnement hos TDC. Telias markedsandel var tre procent.