Telia i storoffensiv: Vi fordobler på fastnet

Telia er klar til at indlede en ny offensiv i jagten på danske fastnetkunder. Direktøren regner med næsten at kunne fordoble antallet af kunder i løbet af det næste år.

Telia har store mål på det faldende, danske marked for fastnettelefoni.

Peter Bredgaard, der er administrerende direktør for Telias danske fastnetselskab, melder nu ud, at selskabet i løbet af det næste år forventer næsten at fordoble sit kundetal.

Ved udgangen af 2003 havde godt 110.000 kunder fastnetabonnement hos Telia, og Peter Bredgaard går efter at have 200.000 fastnetkunder om et år.

Massiv millioninvestering

Telia skød 21. oktober en massiv millioninvestering i markedsføring af fastnettet herhjemme i gang.

Den gælder først og fremmest et produkt, som gør det muligt at ringe uden at betale minutpris i fritiden.

Umiddelbart ser den satsning ikke ud til at have båret frugt.

I andet halvår sidste år vandt Telia kun knap 4.000 kunder herhjemme, mens Tele2 til sammenligning fik mere end 20.000 nye fastnetabonnementer. Selskabet er i dag næsten dobbelt så stort som Telia.

- Men vores indsats har givet flere end de 4.000 kunder. Vi tabte kunder i begyndelsen af første halvår, fordi vi var nødt til at tage det stille og roligt i det meste af 2003, siger Peter Bredgaard.

Han henviser til, at Telia i slutningen af 2002 hev i håndbremsen og fyrede næsten halvdelen af medarbejderne i den danske fastnetforretning. Siden er tiden gået med at finde grundlaget for den nye offensiv.

Den skal ifølge Peter Bredgaard ikke kun ske med fritidsabonnementet til privatkunder. Hvis hans mål skal indfries, er det nødvendigt at sælge en vifte af produkter, også til erhvervslivet.

Stadig profit at hente

De danske myndigheder har fastlagt vilkår, som gør det umuligt for TDC's konkurrenter at tjene penge på at sælge fastnetabonnementer. I stedet skal de hente indtjeningen på telefonsamtalerne, hvor der stadig er profit at hente, selv om både mængden af samtaler og prisen falder.

Telia dirigerer ifølge Telestyrelsen kun seks procent af de samtaler, danskerne foretager fra deres fastnettelefoner. Tele2's markedsandel er godt dobbelt så stor, mens TDC sidder på 63 procent.

Ifølge Peter Bredgaard snyder tallene dog, fordi Telia har dansk grossistforretning, der genererer omtrent lige så mange telefoniminutter som slutkunderne. Grossistforretningen bygger blandt andet på købet af Powercom i 2001.

84 procent af danskerne havde ved årsskiftet fastnetabonnement hos TDC. Telias markedsandel var tre procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere