Den 30. maj slipper Microsoft erhvervsmodellen af Windows tablet-pc'en Surface løs på det danske marked. Men endnu en gang må erhvervsforhandlere kigge i vejviseren efter adgang til at sælge Surface til deres kunder.
For ligesom ved lanceringen af Surface RT-modellen i februar har Microsoft igen valgt kun at satse på at sælge den mere avancerede Surface Pro-model gennem retailkæder som Computercity, Expert og FONA. Den nye Surface-model kan dog også købes online i Microsoft Store.
Ifølge divisionsdirektør Martin Thorning Hansen arbejder Microsoft på at få Surface Pro ud gennem flere retail-forhandlere. Derimod har det lange udsigter, før Microsoft vil gøre Surface Pro bredt tilgængelig for forhandlere gennem distributører.
"For at have en direkte aftale med Microsoft kræver det, at man ligesom vil det som forhandler. Der er mange af de her små forhandlere, som ikke vil det her. Vi stiller jo nogle krav til, hvordan man ligesom skal have sin butik, levering frem og tilbage og hele håndteringen af alle vores produkter. Dem vi snakker med nu er større retailere, og så kigger vi selvfølgelig hele tiden på, om vores distributionsmodel kan blive bredere," siger Martin Thorning Hansen.
Han vil dog ikke løfte sløret for, hvilke distributører Microsoft har i kikkerten, eller hvornår Surface Pro bliver tilgængelig for hele Microsofts partnerkanal.
Surface Pro kommer på markedet i to varianter med henholdsvis 64 og 128 GB lagerplads. Den vejledende udsalgspris er 6.799 og 7.499,- kroner.
Læs mere:
Dansk distributør: Kom nu Microsoft! Giv os Surface
Utilfredse forhandlere: Vi kan sælge Surface bedre end Fona
Skuffelse: CBC blev siet fra i Surface-lancering
Dansk Surface-lancering bliver en lukket fest