Artikel top billede

Dansker søger job via Facebook-annoncer

Sebastian Christensen forsøger at tiltrække sin kommende arbejdsgiver med Facebook-annoncer. Virker det?

Hvis du kigger på Facebook-reklamer i højre spalte, er de ofte for dating-sider, computerspil eller slankekure. Men du kan også få en annonce med Sebastian Christensen, der bare gerne vil have et job.

Den københavnske jobsøgende kommunikationsrådgiver har taget et fantasifuldt våben i brug i kampen om et job.

"Jeg tænkte, at folk der arbejder med onlinemarkedsføring jo ikke holder fri, når de er på Facebook. Hvis man har interesse og forståelse for onlinekommunikation, så vil man også holde et vågent øje. Det handler om at finde de rigtige kanaler og bruge dem," forklarer Sebastian Christensen.

Og netop det med at finde de rigtige kanaler er forhåbentlig Sebastian Christensens kommende arbejde. Han leder efter en stilling som kommunikationsrådgiver eller bredt inden for onlinemarkedsføring. Hans alternative jobsøgning består af Facebook-annoncer, der fører besøgende videre til hans professionelle profil på LinkedIn.

Facebook-annoncerne er målrettet, så de kun vises hos folk, der er over 30 år, har en interesse for marketing og bor i hovedstadsområdet. Se annoncen her på siden.

Har det virket?

"Jeg har ikke fået et job endnu, men der er cirka én til tre personer, der klikker om dagen. Det synes jeg faktisk er udmærket," siger Sebastian Christensen.

Via LinkedIn kan han se navnene på de personer, som klikker sig ind på profilen. Og hvis han mener, at de kunne være relevante for hans jobjagt, tager han kontakt til dem.

Hvad koster det?

Han har for nylig været på et kursus i onlinemarkedsføring, hvor han lærte at oprette nogle Facebook-test-annoncer. Efterfølgende blev han kontaktet af Facebook og gjort opmærksom på, at hans annoncer ikke var aktive. Som lokkemad har Facebook givet ham et gavekort på 300 kroner for at få ham til at aktivere annoncerne - og det er de 300 kroner, han nu bruger på sin personlige markedsføringskampagne.

Det er valgfrit, hvor meget eksponering man vil give sine annoncer på Facebook. Sebastian Christensen har sat sin klikpris til seks kroner per klik. Det betyder, at kampagnen, som begyndte i sidste måned, i alt kommer til at vare cirka to måneder.

"Hvis jeg ikke har fået job, når den udløber, tror jeg bare, jeg vil se på det som en erfaring. Men nu må vi se. Det har været sjovt at få tre fremmede til at klikke om dagen".

Men er det en vej, du vil anbefale til andre jobsøgende?

"Jeg tror sagtens, at denne type personlig markedsføring kan fungere. Jeg har heller ikke hørt eller set andre, der har gjort det. Men jeg tror, det mest optimale ville være, at man havde en hjemmeside at henvise til. Nu skal besøgende jo have en LinkedIn-profil for at se min. Og hvis de klikker på annoncen på en mobil, er der så mange trin, at flere nok falder fra i processen," siger Sebastian Christensen.

Sebastian Christensen er ikke alene om at finde alternative måder at søge job på. Se for eksempel denne fyr, der havde taget plads i den københavnske morgentrafik. Læs mere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere