"Helt grundlæggende kan man ikke vælge, om man vil være på sociale medier. For det er man allerede, i den forstand at folk snakker om én derude - så det er mere et spørgsmål, om man vil være med i samtalen".
Sådan siger Torben Andersen, direktør hos RobinHus, der har en klar strategi om at bruge sociale medier.
Ikke mindst Google+, der ellers bliver udskældt for at være en spøgelsesby på nettet.
"Vi er til stede på de fleste sociale medier med forskellig intensitet. Men især på Facebook, Twitter, Google+ og Pinterest. Og i den sammenhæng er Google+ i absolutte tal en af de mindre. Men vi mener, at det er vigtigt at være der, hvor kunder er, og ikke mindst gøre sig nogle erfaringer, mens det stadig er under opbygning. Og så synes jeg faktisk, at vi ser en stigende aktivitet på Google+ - også i Danmark," siger Torben Andersen.
RobinHus' store engagement skyldes, at direktøren ser det som en forlængelse af firmaets grundtanke om at gøre sælgerne i stand til at sælge deres egne boliger.
"Vi bruger også de sociale medier, fordi vi gerne vil opfordre vores kunder til at bruge deres sociale netværk. Det er en måde til også at få dem til at dele deres boligopslag og få deres netværk til at være medspillere i salget," forklarer Torben Andersen.
Man finder RobinHus på Google+ her.
Ikke kun for at hente søgemaskinejuice
Det er ikke nogen hemmelighed, at en tilstedeværelse på Google+ har den fordel, at det kan give firmaer en bedre eller mere synlig placering i søgeresultaterne. Men det er ikke RobinHus' argument for at bruge kræfter på Google+.
"Reglen for sociale medier er, at man bliver nødt til at være til stede på brugernes præmisser. Det er klart, at sammenkædningen mellem Google+ og placeringen i søgeresultaterne er et stærkt argument. Men det bliver et problem, hvis firmaerne kun tænker på det, for så optimerer de kun til søgemaskinen og ikke de mennesker, man trækker derovre. Og så ender man med at give et kedeligt indtryk af sin virksomhed," mener Torben Andersen.
Men det store spørgsmål er, om det økonomisk kan betale sig at bruge kræfter på Google+?
"Vi tracker, alt hvad vi kan. Og i forhold til at skabe trafik er der ingen tvivl om, at Facebook er det største "dyr" i forhold til volumen. Engagementet på de andre medier kan man kalde markedsføring, men især kundeservice. Det har altid været muligt at ringe til os. Og det samme skal være muligt på de sociale medier. Hvis man skriver til os, skal man have et svar," siger Torben Andersen.
Han synes, at der er mange fællestræk mellem Facebook og Google+. Brugerne bruger begge medier til at dele deres boliger. Men Google+ adskiller sig positivt, når det kommer til RobinHus' mulighed for at blande sig i debatter.
"Google+ bruger vi til at finde folk, der snakker om de emner, der er relevante for os. Vi stødte for eksempel på en, der forsøgte at sælge sit hus selv, og som havde lavet en hjemmeside til det. Der gik vi ind og gav ham nogle anbefalinger, som han ikke lige havde tænkt på. Det er nemmere at indgå i den slags samtaler på Google+, for på Facebook er det svært at søge, og mange har også lukkede profiler," fortæller Torben Andersen.
"Derfor er det også en balancegang. Men kan selvfølgelig ikke gå ind og lave salgs-opdateringer på alles profiler. Men man kan deltage i samtalerne og dele folks opdateringer. Det kan skabe noget socialt karma, som måske skinner tilbage på os på et tidspunkt," siger Torben Andersen.
Besøg RobinHus' side på Pinterest her. Man kan finde hjælp til at kæde Google+-profil og hjemmeside sammen her.
LÆS OGSÅ: