Mens nørder, forretningsfolk og it-interesserede gør klar til den store keynote-tale i aften på Google I/O-konferencen, har søgegiganten gemt et es i ærmet til i morgen.
For ifølge it-mediet The Verge barsler Google med en musikstreaming-tjeneste, der skal tage konkurrencen op med digitale musikforretninger som Spotify, og den bliver muligvis annonceret på konferencen i morgen.
Dermed vil Googles annoncering give softwareselskabet et forspring i forhold til mobilkonkurrenten Apple, som efter sigende også skulle være på vej med en musiktjeneste, der i store træk vil minde om online-radiotjenesten Pandora.
Har underskrifterne klar
Helt konkret har Google indgået licensaftaler med Universal Music Group og Sony Music Entertainment for både videotjenesten Youtube og Googles Android app-forretning Play.
Det giver Google mulighed for at tilbyde kunderne stjerner som Rihanna, Bob Dylan, Alicia Keys og Jay-Z.
Tidligere har Google i marts ifølge Fortune Magazine indgået en lignende licens-aftale med Warner Music Group, og har dermed indgået handler alle de tre største musikselskaber.
Allerede for to måneder siden gik rygterne på, at Google var i gang med at lancere en Spotify-dræber.
Indtil videre har talspersoner fra musikselskaberne ikke ønsket at kommentere på rygterne i en tid, hvor Universals Musics moderselskab Vivendi kan konstatere, at omsætningen i første kvartal er steget med 13 procent i forhold til sidste år, og Universals digitale salg nu står for 54 procent af omsætningen.
Det er første gang, at Universal Music sælger mere digital musik end analogt.
800 millioner unikke brugere
Flere kilder nævner ifølge The Verge, at Googles kommende musiktjeneste baseret på abonnementer vil minde om Spotify, som også streamer sange til både pc'en og mobilen.
Google har så den fordel, at selskabet ejer Youtube, som har 800 millioner unikke brugere om måneden, og som kan bruges til at sælge den kommende musiktjeneste.
Til sammenligning har Spotify omkring 24 millioner brugere, hvoraf en fjerdedel betaler for tjenesten, mens resten er tvunget til at høre indlagte reklamer mellem sangene.
Ifølge The New York Times vil Googles musiktjeneste dog ikke komme i en gratis version med reklamer, men udelukkende som betalingsprodukt.
Det er endnu ukendt, hvor meget Googles musiktjeneste vil koste.