DSB's beslutning om at outsource størstedelen af den omdiskuterede statsejede virksomheds it og spare 10 procent af omkostningerne er medvirkende til at skabe et lille overskud på fire millioner kroner i første kvartal af det nye regnskabsår.
Det fremgår af koncernens kvartalsregnskab.
"Den positive udvikling er et resultat af de gennemførte effektiviseringsindsatser kombineret med en stigning i passagerindtægterne," skriver DSB's ledelse i sin beretning.
Milliard-aftale
Og en af måderne at effektivisere selskabet på er netop at droppe egne serverrum, fremgår det.
"DSB har i 2012 outsourcet hovedparten af sin it-drift med henblik på at sikre et kvalitetsløft og en omkostningsreduktion."
Computerworld fortalte i fjor om outsourcing aftalen mellem DSB og NNIT, der havde en værdi af 600 millioner kroner over fem år.
NNIT vandt over blandt andet CSC, KMD og IBM i konkurrencen om ordren.
Fyrede koster kassen
Imidlertid slår effekten af besparelserne hos DSB først fuldt igennem i 2013, blandt andet på grund af udgifter til fratrædelser.
"Samlet set er vi blevet 1.260 færre fuldtidsansatte. [...] I Danmark har vi reduceret med 582, så vi i dag er 7.653 fuldtidsansatte, og tallet vil falde yderligere, når aftalerne om fratrædelser og reduktioner får effekt i år og næste år," hedder det.
Ifølge DSB har firmaet som følge af Sundt DSB-programmet "i 1. kvartal gennemført en række opsigelser og aftaler om fratrædelser."
Omkostningerne til fratrædelser i DSB, der blandet andet sagde farvel til en række it-folk i forbindelse med outsourcingen til NNIT, var i første kvartal 107 millioner kroner.
It-skandaler afskrives
Men it har også givet andre omkostninger for DSB, fremgår det det i regnskabet.
Det omdiskuterede Rejsekortet, som DSB har investeret milliarder i, koster nemlig firmaet millioner af kroner i afskrivninger sammen IC4, der blandt andet lider af softwareproblemer.
"Af- og nedskrivninger [...] udgjorde 455 mio. kr. [...]Stigningen skyldes øgede afskrivninger primært vedrørende rejsekortet og flere ibrugtagne IC4-togsæt," oplyser ledelsen i regnskabet.
Skyder skylden på påske og skuddag
Endelig peger DSB på, at firmaets omkostninger per togkilometer på trods af modgang i form af påskens placering, skuddag og en smadret limfjordsbro blev fastholdt på 142 kr.
Waterfront-sagen, hvor DSB modtog personfølsomme data fra et PR-firma, har kun kostet DSB på omdømmet, fremgår det.
"Kundetilfredsheden fastholdt, men omdømme viser en markant nedgang efter Waterfront-sagen."
Læs også: It-direktør i DSB: Så meget sparer vi på outsourcing