På overfladen ser TDC ud til at have tabt markedsandele inden for ADSL i Danmark, men går man tallene efter i sømmene, viser det sig, at det tidligere telemonopol har styrket sin position som markedets helt store vinder.
TDC fik godt 51.000 nye ADSL-kunder i anden halvdel af 2003, viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen. Men det var ikke nok til at vokse i takt med markedet, så TDC's markedsandel fald fra 82 til 79 procent.
Men det skyldes næsten udelukkende, at Tele2 for alvor bragede ind på det danske ADSL-marked sidste år. Tele2 overhalede Tiscali som landets tredjestørste ADSL-udbyder efter TDC og Cybercity og har nu godt 23.000 bredbåndskunder.
TDC's infrastruktur vinder
Modsat Tiscali og Cybercity så satser Tele2 udelukkende på at købe TDC's grossistprodukt inden for ADSL. Det kaldes bitstream access og betyder, at Tele2's ADSL-kunder benytter TDC's udstyr, som bliver installeret af TDC-teknikere.
Ser man derfor på, hvor mange af de danske ADSL-kunder, som benytter TDC's udstyr, så er det steget fra 85 til 87 procent i andet halvår.
- Man kan sige, at det er TDC's infrastrukturselskab, som vinder markedsandele, forklarer administrerende direktør Niclas Palmstierna, Tele2.
Tele2 benytter selv TDC's grossistprodukt, fordi det er en langt billigere måde at komme ind på ADSL-markedet end ved at sætte sit eget udstyr op på alle TDC's centraler.
- Vi kan stadig styre produktet, men har ikke investeret i hele infrastrukturen, og vi får større dækning i hele Danmark på kort tid, fortæller Niclas Palmstierna.
Konkurrenter betaler for TDC's udrulning
Ulempen er, at en meget stor del af indtægterne havner lige i TDC's kasse som betaling for grossistproduktet. Indkøbsprisen var årsagen til, at Tele2 var så længe om at gå i luften med ADSL. Selskabet fandt produktet for dyrt.
- Nu har vi fundet et niveau, så vi kan tjene penge. Men det tager måske lidt tid, som Niclas Palmstierna udtrykker det.
Den vurdering deler Tiscalis administrerende direktør, Serge Lupas, ikke. Tiscali har valgt at holde sig væk fra TDC's grossistprodukt.
- Vi er utilfredse med omkostningsniveauet, siger han.
Ifølge Tiscali-direktøren tager TDC op til 3.500 kroner for at etablere en grossistforbindelse til en ADSL-kunde. Dertil kommer de løbende omkostninger. Med priser på ADSL-opkoblinger ned til godt 300 kroner om måneden kan Tiscali ikke få regnestykket til at hænge sammen.
- TDC tjener stort på bitstream access. Tele2 og Tiscali betaler så høje priser, at de i praksis finansierer TDC's egen udrulning af ADSL, siger Serge Lupas.
Ministeren tilfreds
Han lover at komme efter konkurrenterne med nye markedsføringskampagner i år, mens Tele2 også fortsat regner med at vinde ADSL-kunder fra konkurrenterne. Alligevel er Tele2-direktør Niclas Palmstierna ikke alt for tryg ved situationen.
- Vi kunne have vokset endnu hurtigere, hvis ikke TDC havde problemer med at levere til os. Det skaber frustration, når TDC selv kan levere ADSL på to uger, mens vi har måttet vente op til otte uger på at få leveret til vores kunder, begrunder han.
Videnskabsminister Helge Sander (V) er ellers begejstret for udviklingen på ADSL-markedet. I en pressemeddelelse fremhæver han, at konkurrenterne i andet halvår vandt fire ud af ti nye kunder.
- Skiftet i konkurrencesituationen på ADSL-markedet er et skridt i den rigtige retning. Det er en udvikling, som, jeg forventer, bliver yderligere forstærket med gennemførelsen af det lovforslag, jeg netop har fremsat i Folketinget, siger videnskabsministeren.
Teleanalytiker: Manipulation
Den pressemeddelelse har fået teleanalytiker John Strand, Strand Consult, op af stolen, fordi han mener, at der er tale om manipulation.
I en mail til Helge Sanders spindoktor, Jesper Beinov, skriver teleanalytikeren, at det er en fejl, når pressemeddelelsen fastslår, at TDC taber markedsandele.
- Det produkt, Tele2 sælger, er et rent TDC-produkt, som bare bliver markedsført og solgt med et Tele2-brand på og med en meget lille avance til Tele2, skriver John Strand til spindoktoren.
Teleanalytikeren lægger ikke skjul på, at han ligesom ministeren er Venstre-mand.
- Det er sgu synd, at en mand med den rigtige politiske overbevisning omgiver sig med embedsmænd, der ikke har forstand på det telemarked, de skriver pressemeddelelser om, samtidig med at de konstant manipulerer med virkeligheden for at få deres eget arbejde til at ligne en succes, lyder Strands svada til Jesper Beinov.
Relevante links