I mandags meddelte Adobe, at det er slut med at købe selskabets software. Fremover skal man leje produkterne hos Adobe i skyen, hvis man vil bruge dem.
Hos Microsoft har det straks fremtvunget en reaktion.
"Ligesom Adobe tror vi at abonnementsbaseret software er fremtiden," lyder det på Microsofts officielle Office-blog, som er skrevet af Microsofts kommunikationsdirektør for Office, Clint Patterson.
I modsætning til Adobe, så tror Microsoft dog først på, at den rene brug af abonnementsbaseret software er en realitet om ti år.
Indtil da forpligter Microsoft sig på, at udgive softwarepakker på den traditionelle måde, lyder det på bloggen.
Samtidig fortæller Microsoft, at siden lanceringen af den nye Office 365, så har en fjerdedel af forbrugerne valgt at købe Office i skyen i stedet for en traditionel Office-pakke.
"Det er flere end vi havde forventet," skriver Clint Patterson og slutter sit blogindlæg med et åbnet spørgsmål:
"Måske går det alligevel hurtigere end vi forventer?"