Design, design, design.
Sådan lyder det nye mantra fra pc-producenten HP, der kæmper for at beholde sin position i toppen på listen over verdens største pc-firmaer, hvor selskabet især udfordres af kinesiske Lenovo.
HP sigter efter, at en opfrisket og fornyet design-linie vil få kunderne til at foretrække et HP-computer.
Centralt i den nye linie er, at HP standardiserer både designet og en række funktioner i både selskabets bærbare computere og tablet-computere.
Det skal dels gøre det nemmere for forbrugerne at identificere HP's computere, dels mindske produktionsomkostningerne.
Med beslutningen følger HP på mange måder i kølvandet på Apple, der for længst har standardiseret materialer, farver, design og funktioner, mens HP's portefølje hidtil har været meget broget.
Det skyldes, at HP har arbejdet med produkt-vertikaler, der hver især har bygget på forskellige ideer, strategier og produkt-design.
"Når jeg har set på en maskine, så har intet fortalt mig, at det er en HP," siger Chad Paris, der er kreativ direktør for HP's notebook-design-afdeling til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Standardiserer logoer
Et eksempel er, at HP nu standardiserer brugen af noget så enkelt som HP-logoet, der tidligere har optrådt i flere forskellige udgaver på forskellige maskiner.
"Tidligere har vi set måske 20 forskellige logo-størrelser i forskellige farver på tværs af produkterne. Nu bliver de konsistente," siger Chad Paris.
HP har tidligere forsøgt at personalisere sine produkter ved at udbyde dem i mange forskellige farver. Blandt andet har selskabet samarbejdet med modedesigneren Vivienne Tam.
Fremover vil selskabet satse på langt færre farver og mere ens design, selvom Chad Paris understreger, at det vil blive en løbende proces.