Artikel top billede

Spilgigant: Slut med at betale til våbenfirmaer

Når du køber et skydespil, lander en del af dine penge hos våbenindustrien. Men nu skal det være slut.

Midt i en ophedet debat om våbenkontrol i USA forsøger spilgiganten Electronic Arts (EA) nu at lægge afstand til landets våbenindustri. EA har tidligere haft et meget tæt samarbejde med producenter af håndvåben. Det kulminerede i august 2012, da webstedet for EA's spil "Medal of Honor: Warfighter" linkede direkte til netbutikker, hvor spillerne kunne købe ægte våben.

Det gik så langt, at en af våbenproducenterne, SOG Knives, reklamerede med en Voodoo Hawk økse, der blev markedsført sammen med spillet. De omstridte links blev senere fjernet fra webstedet.

EA og andre spilfirmaer har indtil nu betalt licens til våbenproducenter som McMillan Group for at bruge deres våben i spil. Det skal give spillene et mere "autentisk" præg.

Nu varsler EA, at man ikke længere vil betale for at vise våben i spillene. Det betyder dog ikke, at EA ikke længere vil bruge de pågældende våben i sine spil eller anlægge en mere pacifistisk tone.

EA mener, at man har retten til at bruge de pågældende våben som et slags "citat fra virkeligheden" under de nuværende Fair Use-regler, og selskabet afviser, at beslutningen skulle have forbindelse til den aktuelle våbendebat.

"Vi fortæller en historie med én bestemt synsvinkel. Du skal heller ikke betale for at bruge ordet 'Colt' i en bog, for eksempel," siger EA-reklamechef Frank Gibeau i et interview med Reuters.

Det kan udløse en principiel debat om, hvorvidt softwarefirmaer kan bruge varemærker fra den virkelige verden i deres stadig mere realistiske computerspil uden at søge om tilladelse eller betale for det.

Den første afklaring kommer senere i år, hvor en domstol i Californien skal forhandle en sag mellem EA og firmaet Bell Helicopter. I denne sag handler det om, hvorvidt EA har krænket Bell's varemærke ved at bruge helikoptere i sit spil "Battlefield".

Sagens udfald kan blive afgørende for fremtidens computerspil.

Men det største aktuelle problem for EA og andre spilfirmaer er, at elektronisk underholdning bliver knyttet sammen med våbendebatten. Det magtfulde våben-forbund National Rifle Association har peget fingeren mod computerspil som den direkte årsag til flere af den seneste tids skolemassakrer.

Efter skyderiet i en skole i byen Newton sidste december, hvor 20 børn og seks lærere blev dræbt, har NRA-chef Wayne LaPierre betegnet spilbranchen som en "en korrupt og fordærvende skygge-industri der sælger og opfordrer til vold mod sine medmennesker."

En anden af de store spilgiganter, Activision, der står bag de populære "Call of Duty" spil, vil ikke afsløre, om selskabet ligeledes betaler til producenter af håndvåben.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere