Det er drøn-ærgerligt, når it-virksomheder bruger tid og ressourcer på udbud, der siden skrottes.
Direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri understreger, at han ikke kender den seneste konkrete sag fra Region Syddanmark, men kalder det altså ærgerligt, når den slags sker.
"Det er altid ærgerligt for it-leverandører, der bruger meget tid og ressourcer på at deltage i udbud, og de så bliver annulleret," siger han.
Mere generelt peger han på to årsager til, at det indimellem sker.
"For det første kan det simpelthen skyldes dårlig forberedelse," siger han.
"Men det kan også handle om prisforventninger, der er helt skæve. Måske ønsker man sig en Cadillac, men har kun budget til en Folkevogn," fortæller Tom Togsverd.
Generel mistanke
Derudover kan der måske ligge en præference hos it-cheferne.
"Jeg har en generel mistanke om, at nogle it-chefer foretrækker at løse opgaverne selv frem for at sende dem ud til eksterne leverandører."
"Når man kan slippe af sted med det, kunne forklaringen være, at man alt for ofte undlader at prissætte interne ydelser - det vil sige, at den politiske ledelse ikke ved, hvad omkostningerne faktisk er i dag - fordi det er skjult på mange forskellige små og store konti," forklarer han videre.
"Når så en ekstern udbyder kommer med en samlet professionel løsning, kan det ses ud, som om den er meget dyr - uden at den er det - den eksterne er faktisk meget billigere; men det kan man ikke se."
"Derfor kan det være let - måske for let - at forklare opadtil, at det er billigere at løse opgaven selv," forklarer Tom Togsverd.
Samspillet er vigtigt
Direktøren pointerer samtidig, at det er et vigtigt samspil, der går begge veje.
Eksempelvis påpeger Tom Togsverd også, at de historier, der har været fremme om at leverandører ofte klager over udbud, slet ikke holder.
"Vores tal viser, at der klages i under en procent af udbudssagerne," fortæller han.
Læs også:
Dansk region efter udbud: Skrotter alle tilbud fra it-firmaer