Artikel top billede

Fem typiske fejl i danske webbutikker

Vil du give din netbutik fem hurtige forbedringer, så læs med her.

Hvad skal der til for at komme et nøk højere i Google-søgningerne? Og hvad kan man gøre for at få lidt flere kunder til at trykke på "køb"-knappen?

Som e-købmand er det muligt at optimere og finjustere så mange ting, at man ofte glemmer at få kigget på de helt oplagte fejl og mangler.

Det kan man se i erfaringerne fra danske Shopdiagnose.dk, der giver webshops serviceeftersyn. Med en aktuel analyse af cirka 250 webbutikker kan Shopdiagnose sætte fingeren på de typiske mangler - der hurtigt kan rettes.

Man glemmer erfaringen fra de gamle butikker

Det mener Nikolaj Astrup Madsen, der er en af shop-analytikerne hos Shopdiagnose. Han peger på fem områder, hvor der er lavthængende frugter at finde.

For det første er der nyhedsbrevene. En motor bag effektiv og billig markedsføring. Derfor er det fjollet, at de ikke udnyttes ordentligt.

"Over 80 procent af de webshops, jeg har gennemgået, har ingen konkrete fordele ved at tilmelde sig deres nyhedsbrev. Langt størstedelen skriver "Få tilbud og nyheder i vores nyhedsbrev", men det kræver mere at overbevise folk om at tilmelde sig et nyhedsbrev," siger Nikolaj Astrup Madsen og opfordrer til mere fantasi i formuleringerne.

Et andet område, der ofte negligeres, er indkøbskurven. Et ellers centralt element i onlinehandel.

"Chokerende mange webshops er rodede, og alt for mange har ikke engang en synlig kurv. Som webshopejer kan man med fordel sammenligne sin butik med en fysisk butik. Forestil dig, at du kommer ind i en butik og bliver mødt af disse indtryk: 15 store skilte råber 15 forskellige budskaber i indgangspartiet, hele butikken flyder med varer, og du kan ikke finde ud af, hvor du betaler for varerne henne," siger Nikolaj Astrup Madsen.

"Det er, som om de mest simple ting fra den virkelige verden ofte bliver glemt på nettet".

Besøgende ser altså ikke din forside
En tredje ting, som mange danske webbutikker glemmer, er, at deres besøgende ikke altid ser butikkens forside. De kommer for eksempel via Google-søgninger eller nyhedsbreve.

Men i mange webbutikker ligger de tekster og forklaringer, der skal overbevise besøgende om at handle i netop den butik, stadig på forsiden.

"Der er en simpel ting, man kan gøre, som afhjælper det problem. Lav en tagline, altså en kort tekst under logoet, som både forklarer hvad og hvorfor. Hvad sælger I, og hvorfor skal man handle hos jer," foreslår Nikolaj Astrup Madsen.

Nemme seo-forbedringer

Alle e-shop-ejere ved, at søgemaskineoptimering er vigtigt. Ofte kan det være en omstændig opgave at få optimeret korrekt. Men ifølge Shopdiagnoses refaringer er det de helt indlysende elementer, der overses.

"Et eksempel på det er de titles og descriptions, som bruges. Det er den tekst, man ser i Google, og det som skal lokke potentielle besøgende ind i butikken. Ekstremt mange er fyldt med søgeord og forsøger ikke få brugeren ind på siden. Prøv at søge på "site:ditdomæne.dk" på Google og få et overblik," spørger Nikolaj Astrup Madsen, der mener, at mange udelukkende optimere til søgemasinen - og ikke til menneskelige øjne.

Et femte hængeparti hos danske webshopejere er ikke sådan ligetil at få has på.

"Ekstremt mange har problemer med duplicate content. Altså indhold som er flere steder på siden. Det er et problem i forhold til seo. Det er svært at vurdere, hvor stor skade det gør, men det er et område, som der bare skal være styr på," siger Nikolaj Astrup Madsen.

Problemet er, at mange webshopsystemer fra fødslen automatisk skaber dobbelt indhold ved at have filtreringsmuligheder på kategorisider, hvor man kan få vist varer efter efter pris, størrelse eller lignende. Det resulterer i en masse forskellige URL's med præcis samme indhold. Derfor skal man ofte manuelt sørge for at begrænse dobbelt-indholdet.

Men det er værd at rette op på de indlysende fejl, som ifølge Shopdiagnose plager mange webshops.

"Jeg har oplevet, at disse fejl kan være det, der gør, at man ikke lige får det sidste hak op i søgemaskinerne, så der er virkelig nogle lavthængende frugter at hente her".

LÆS OGSÅ:

Sådan bliver din hjemmeside mere brugervenlig - stjæl de andres idéer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere