Med udsigten til at stadig flere virksomheder outsourcer deres it-ydelser, er det fristende for it-branchens spillere at kaste sig ud i kampen om ordrerne.
Men mange it-virksomheder vil komme galt af sted i deres iver efter en del af kagen, vurderer analysebureauet IDC, der har gjort omsætningen på det nordiske outsourcing-marked op til 30 milliarder kroner.
Kun få nordiske virksomheder vil få succes med at levere en komplet palet af it-ydelser og -produkter, som outsourcing kræver, lyder IDC's konklusion.
- Mange vil begynde at strikke løsninger sammen, i takt med at markedet vokser, og de eksisterende kunder begynder at efterspørge tilbud. Men det er en helt andet type produkt, og mange virksomheder har ikke kompetencerne til at styre de komplekse kontrakter, forklarer IDC-analytiker Anders Elbak.
På den måde virker outsourcing altså også som et middel til at undgå at miste kunder til de selskaber, som har specialiseret sig i området.
Slå koldt vand i blodet
IDC maner til besindighed uanset, at markedet ser meget attraktivt ud netop nu.
- Det kræver virkelig alvorlige overvejelser at gå ind på outsourcing-markedet, og frem for at bare at kaste sig ud i det, er det afgørende, at man får forenet kompetencer gennem partnerskaber. Men vi forventer, at for mange vil begynde alene, siger Anders Elbak.
Ifølge analytikeren findes der dog ingen simpel skillelinje, der kan indikerer, hvem der får succes, og hvem der mislykkes på outsourcings-markedet.
- De store selskaber står selvfølgelig umiddelbart bedst. Men efterhånden som outsourcing bevæger sig ned i markedet, vil vi også se mindre it-selskaber tage ordrerne. En lille leverandør kan i princippet ting, som de store ikke kan. Det afgørende er kvaliteten af partneraftalerne, siger Anders Elbak.