Telmore bryder lovgivningen, når det kommer til at opbevare kundernes opkaldshistorik.
Selskabet opbevarer nemlig kundernes opkaldslister langt længere end de maksimalt fem år, som loven tillader.
Det skaber undren hos Erhvervsstyrelsen, der er tilsynsførende myndighed på området.
Det drejer sig om opbevaringstiden af såkaldt opkaldshistorik, der blandt andet viser, hvem kunden har ringet til, hvem der har ringet til kunden, og hvor længe opkaldet har varet.
Ifølge Erhvervsstyrelsen har teleselskaberne nemlig kun ret til at gemme opkaldshistorik i fem år.
Opkaldshistorik vagte underen
"På Telmores hjemmeside kan jeg se mine opkaldslister helt tilbage fra 2002, hvor abonnementet blev oprettet," fortæller Jesper Lund, der har adgang til Telmores opkaldshistorik, til Computerworld.
Jesper Lund undrede sig over, at selskabet gemmer oplysningerne, der er ældre end 10 år, og ringede derfor til Telmores kundeservice, som tog spørgsmålet videre til selskabets juridiske afdeling.
"Jeg henviste til udbudsbekendtgørelsens § 23, og så har vi jo passeret det niveau, hvor den typiske kundeservice-medarbejder kan besvare spørgsmålet, men han lovede at snakke med klageafdelingen," fortæller Jesper Lund.
Ifølge Erhvervsstyrelsen er det netop udbudsbekendtgørelsen, der fastsætter, hvor længe selskaberne må gemme opkaldshistorikken.
"Hvis et selskab opbevarer trafikdata i mere end fem år, så er det i strid med lovgivningen," siger Tore Kjelstrup Christensen, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen.
Kundeservice: Vi overholder lovgivningen
Efter et par timer modtog Jesper Lund svar fra Telmores kundeservice-afdeling.
"Her fik jeg at vide, at det er Telmores opfattelse, at virksomheden skal opbevare oplysningerne i mindst fem år, og at der for det andet ikke er fastsat noget i lovgivningen, der forhindre dem i at opbevare informationerne i længere tid," fortæller Jesper Lund og fortsætter:
"Jeg spurgte flere gange, så det kunne ikke siges mere klart."
Her henviste kundeservice-medarbejderen til selvsamme udbudsbekendtgørelse, som Jesper Lund havde henvendt sig omkring.
Men også anden lovgivningen blev hevet frem.
"Kundeservice virkede meget afvisende. De fortalte mig, at Telmore skulle opbevare oplysningerne i mindst fem år jævnfør bogføringslovgivningen, og så var der ikke noget maksimum for, hvor længe de måtte opbevare oplysningerne."