Forbrugerombudsmand Henrik Øe har med nye lovbestemmelser fra 1.maj fået flere magtbeføjelser.
De nye lovbestemmelser skal blandt andet bruges til, at få afsluttet sager hurtigere omkring eksempelvis spam og vildledende markedsføring fra blandt andet it- og teleselskaber.
Især telebranchen har været i Forbrugerombudsmandens kikkert flere gange i sager om vildledende markedsføring, hvor der er blevet politianmeldt og delt bøder ud i flæng, når abonnementsvilkår og deslige har stået med lidt for små bogstaver eller været direkte vildledende.
Det var blandt andet tilfældet i en nyligt afsluttet sag, hvor TDC-selskabet Onfone måtte slippe 200.000 kroner i bøde.
Også fiberbranchen har for nyligt været i forbrugervagthundens kikkert med lidt for smarte markedsføringstricks.
"De nye beføjelser betyder, at jeg nu har endnu flere strenge at spille på, når erhvervsdrivende overtræder lovgivningen. Det gavner forbrugerbeskyttelsen, fordi jeg nu kan vælge mellem endnu flere værktøjer, når reglerne skal håndhæves," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe på sin hjemmeside.
Kan stange bøder ud hurtigt
Helt praktisk betyder de udvidede beføjelser, at Forbrugerombudsmanden blandt andet har fået hjemmel i markedsføringslovens paragraf 30 til at stange bøder ud i rene tilståelsessager, hvor selskaberne erklærer sig enige i både overtrædelsen og i bødens størrelse.
Tidligere skulle den slags gå gennem politianmeldelser, hvilket sløvede processerne.
"Der skal laves en bekendtgørelse, der nærmere angiver de sagstyper, hvor Forbrugerombudsmanden kan udstede administrative bødeforelæg," lyder det på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, hvor spamsager hives frem som eksempel.
Denne bekendtgørelse skal blandt andet udarbejdes af Justitsministeriet, og det er endnu uklart, hvornår listen over sagstyper som eksempelvis spam er på plads, men det kan muligvis forventes at ske i 2013.
Hvis for eksempel en spammer eller et teleselskab ikke erklærer sig enig i enten lovovertrædelsen og/eller i bødens størrelse, så vil den velkendte proces med politianmeldelse og retssag træde i kraft.
Du kan læse mere om Forbrugerombudsmandens udvidede magtbeføjelser her.