De store it-giganter er kendt for deres morsomme og frække tv-reklamer, hvor man ofte uddeler prygl til konkurrenterne. Det bliver taget helt bogstaveligt i en ny reklamefilm fra Microsoft. Her er det Apple- og Samsung-brugere, det går ud over.
Filmen starter helt uskyldigt med en bryllupsscene, og gæsterne tager deres smartphones frem for at fotografere brudeparret. På den ene side af gangen er der kun iPhones, mens den anden side tilhører Samsung-brugere.
Så der er ellers lagt op til kamp mellem de to lejre i "religionskrigen". En iPhone-tilhænger starter striden med følgende bemærkning: "Undskyld, kan du fjerne din kæmpe telefon?" Det fører til et skænderi, hvor ord som "iSheep" og "Copybox" fyger gennem luften.
Til sidst ender det hele i et stort slagsmål mellem Apple- og Samsung-brugerne. To tjenere ser på og filmer det hele med deres Nokia 920.
"Tror du, at de ville stoppe med at slås, hvis de kendte Nokia Lumia 920?" spørger den ene, hvorefter den anden svarer: "Jeg ved det ikke. Jeg tror, at de elsker at slås".
Nokia Lumia 920 kører selvfølgelig med Microsofts eget styresystem Windows Phone, som stadig har en meget lille markedsandel i forhold til iOS og Android.
Årets dyreste it-reklamer
Mange af årets bedste it-reklamer blev vist i pauserne til Super Bowl-finalen i starten af februar. Her koster det mere end 20 millioner kroner at få lov til at sende et reklameindslag på 30 sekunder.
Den mest berømte Super Bowl reklame er nok Apples "1984" fra samme år, hvor filmmageren Ridley Scott havde instrueret en homage til George Orwell's dystopiske fremtidsroman.
Den sluttede med budskabet: "Den 24. januar kommer Apple Computer med den nye Macintosh. Og du vil se, hvorfor 1984 ikke bliver ligesom '1984'".
Det blev en stor succes for Apple, og det menes, at reklamen har hjulpet med at give Macintosh sit store gennembrud.