For det forholdsvis nystartede smb-telefonselskab Flexfone, der hører med i gruppen af selskaber omkring hostingudbyderen Zitcom, er strategien klar: Deres produkter skal sælges gennem danske it-forhandlere.
Ifølge direktør Lars Aagaard er det en strategi, der giver rigtig god mening, når man taler om telefoni-løsninger, der er rettet mod smb-virksomheder.
"Forhandlerne er tættere på kunderne. I modsætning til salg af privat-telefoni, som er en stangvare, er det mere kompliceret at sælge erhvervsløsninger. Systemerne skal tilpasses og måske integreres ind i branchesystemer og CRM-systemer," siger Lars Aagaard.
Zitcom, som Flexfone er et søsterselskab til, har i forvejen gennem white label-hostingudbyderen Curanet gode erfaringer med at have et forhandlernetværk.
"Derfor var det oplagt at anlægge samme strategi på telefonidelen. I det små halvandet år, vi har været i gang, har det vist sig at være den rigtige strategi. Og vi føler, at forhandlerne har taget rigtig godt imod det," siger Lars Aagaard.
Erfaringerne fra Curanet betyder også, at Flexfone har fokus på, at forhandlerne tjener penge på at sælge Flexfones løsninger. Ikke kun som en engangsbelønning for at anvise en kunde. Forhandleren får også løbende bonus på den taletid, som deres kunder bruger.
"For os har det været vigtigt, at der er god økonomi i det for forhandlerne. For både salget og en del af supporten ligger jo hos forhandlerne," siger Lars Aagaard, der forklarer, at forhandleren kan hente løbende indtægter på op til 16 procent af omsætningen, afhængig af hvor store kunderne er.
"Vi ser på forhandlerne som en outsourcing af salget. Vi har ikke selv sælgere. Derfor skal forhandlerne også have mere."
En vigtig pointe for Lars Aagaard er også, at det er forhandlerne, der ejer kunderne. Det er forhandlerne, der laver kontrakterne.
En del af forretningskonceptet hos Flexfone er også mulighederne for at integrere Flexfones løsninger med andre it-løsninger.
"Vi har allerede i dag snitflader åbne, så forhandlere kan integrere ind i systemet. Det kan for eksempel være en integration til et CRM-system, hvor man via telefonnummeret slår direkte op i CRM-systemet. Vi har også en forhandler, der er ved at integrere det ind i et branchesystem," fortæller Lars Aagaard.
Ifølge Lars Aagaard har Flexfone nu 100 forhandlere i stalden. Vel at mærke 100 sælgende forhandlere.
"Vores omsætning det første år er endt på omkring 4 millioner kroner. Som det ser ud nu, så kommer vi til at fordoble i år og det regner jeg også med, at vi gør næste år," siger Lars Aagaard.