Søgte du i morges på luksusbilmærker som "Porsche", "Lamborghini" og "Ferrari" i Google, fik du blandt andet følgende tekst-reklame:
"Vi kan se, du har søgt på en dyr ting. Har du betalt din SKAT?"
En yderst målrettet og nidkær reklame, der fik mange til at mistænke nogle af SKATs medarbejdere for at være mistroiske skrankepaver.
For kan man virkelig ikke eje eller have interesse for dyre biler - uden at blive mistænkt for at være skatteunddrager.
Reklamen indeholdt nemlig udelukkende et link med den beskrivende ordlyd: http://www.skat.dk/skattely.
Undskyld!
Men det hele er en fejl, oplyser SKAT. En manuel fejl hos mediebureauet UIM, der varetager en aktuel kampagne på vegne af SKAT.
"Det er ikke en test. Det er en manuel fejl, at de er kommet ud. De er slet ikke godkendte og skulle ikke have været på. Indholdet har ikke noget med virkeligheden at gøre," siger Lars Boesen, kundeansvarlig hos IUM til ComON.
"Hvis du har set reklamerne, så kan du se, at de har en wording og en tone, som SKAT aldrig ville bruge," uddyber han.
Desuden er undersiden "Skattely" på Skat.dk et dødt link.
Men den forkert godkendte AdWords-reklame er ikke helt taget ud af en IUM-medarbejders frie fantasi. IUM har fået til opgave at markedsføre en aktuel kampagne fra SKAT. En kampagne der opfordrer danskere til at oplyse om uregistrerede formuer i udlandet - for i en periode at slippe med nedsat bødestraf.
Vi bremser lige den rigtige kampagne
På grund af dagens ups'er har IUM trukket håndbremsen på den rigtige kampagne. Men der kommer snart to AdWords-kampagner, der skal oplyse danskere om, at de ikke må gemme penge for SKAT uden for landet.
Men ifølge Lars Boesen skal bilfanatikere eller danskere, der søger efter liebhavervillaer og dyre champagner på Google, ikke frygte at blive udpeget som potentielle skatteunddragere.
Reklamen vil kun blive udløst af ganske få søgeord. Pt. to planlagte.
Du kalder det en manuel fejl. Men teksten er jo blevet formuleret og gjort klar. Er det noget, en medarbejder har siddet og lavet for sjovt?
"På ingen måde. Generelt når man laver den slags kampagner, så lægger man ting sammen og eksperimenterer. Der er altid noget, som ender med aldrig at se dagens lys. Uheldigvis er det her blevet klikket "aktivt". Det er en tekst, der er lavet i processen," siger Lars Boesen.
LÆS OGSÅ: