Sociale medier er nemme at like, men er det også noget, der kan give et konkret økonomisk udbytte, hvis man vælger at investeringer i det som virksomhed?
En global undersøgelse fra rådgivningsfirmaet McKinsey viser, at det rent faktisk er tilfældet.
3.542 virksomhedsledere har deltaget i undersøgelsen. Hele 83 procent svarer, at deres virksomheder i dag anvender mest én social teknologi. I 2011 var det 72 procent, der svarede ja til det spørgsmål.
Det mest interessante er dog, at ni ud af 10 af dem, der allerede er med på de sociale medier, svarer, at de opnår målbare resultater med disse værktøjer.
McKinsey skriver, at meget tyder på, at man opnår visse umiddelbare fordele, når man giver sig i kast med de sociale løsninger, men at det derefter bliver sværere at opnå nye gevinster, når investeringerne øges.
"Ledere er optimistiske, men realistiske i forhold til det næste skridt med social technologi: De venter øget medarbejderproduktivitet, men er også opmærksomme på de betydelige, organisatoriske barrierer, der forhindrer deres virksomheder i at udnytte det fulde potentiale med sociale værktøjer."
Her er gevinsterne
De konkrete gevinster, som virksomhedslederne oplever med de sociale tiltag, er ifølge McKinsey:
- Hurtigere adgang til intern viden (71 procent)
- Lavere omkostninger til rejser (55 procent)
- Lavere omkostninger til kommunikation med partnere og leverandører (63 procent)
- Mere effektiv markedsføring (65 procent)
Derudover peger respondenterne på gevinster som højere medarbejdertilfredshed, lavere omkostninger til kundesupport og mere tilfredse kunder.
Her er den største gevinst
Den måske størst mulige gevinst ved de sociale teknologier er dog, at produktiviten kan øges ganske markant.
"Lederne bemærker også potentialet for markante produktivitetsforbedringer, der endnu ikke er realiseret."
"I gennemsnit siger de, at deres virksomheder kunne mindske den tid, der bruges på at læse og besvare beskeder, med 30 procent, hvis de anvendte tilgængelige teknologier i stedet for en-til-en kommunikationsteknologier som email," skriver McKinsey.
Netop muligheden for at øge produktiviteten ved at gå fra udelukkende at benytte email til i højere grad at anvende sociale medier har Computerworld for nylig gaft fokus på.
Selvom potentialet bestemt er til stede, skal man dog være klar over, at de sociale teknologier også medfører nye udfordringer, har Dr. Carsten Sørensen, forsker og underviser i it og innovation ved London School of Economics and Political Science, forklaret.
"Teknologierne giver dig evnen til lynhurtigt og på en meget fundamental måde at lave algoritmer for alt muligt, så du kan komme i kontakt med folk, der kan hjælpe dig med det problem, du har lige nu og her. De kan virkelig skabe synergi."
"Problemet er, at de også kan gøre, at du sidder hele dagen lang og kigger på billeder af en kat."
Og det er ikke den eneste udfordring med brugen af sociale medier.
I McKinsey-undersøgelsen tilkendegiver 55 procent af virksomhedslederne, at de mener, at risikoen for, at fortrolige informationer slipper ud, stiger med med de sociale teknologier.
30 procent frygter desuden, at medarbejdere poster indhold på eksterne sociale medier, der påvirker virksomheden negativt.
Læs også:
Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere