Erhvervsstyrelsen har netop fremlagt bredbåndsstatistikken fra andet halvår 2012, og på mange måder viser de en fortsættelse af tidligere tendenser:
Mobildata-trafikken fortsætter sin eksplosive vækst, danskerne sender færre sms'er, men flere MMS-beskeder, fastnettelefonien går tilbage, og flere og flere danskere køber bredbånd, tv og telefoni i en samlet pakke.
Så mange fiberkunder er kommet til
Tallene giver også en indikation af status på krigen om bredbåndskunderne, og fiberselskabernes kamp for at kapre kunder.
De viser, at antallet af fiberbredbåndsabonnementer er vokset med knap 25 procent i andet halvår af 2012, således at 272.000 danskere ved årsskiftet havde et bredbåndsabonnement mod 245.000 ved starten af halvåret.
Det betyder, at der i årets sidste seks måneder er blevet solgt 27.000 flere fiberbredbåndabonnementer, hvilket svarer til 4.500 solgte abonnementer om måneden. Det er præcis det samme, som der blev solgt i første halvdel af 2012.
Det vækker glæde hos fiberselskabernes fælles markedsføringsselskab, Waoo.
"Langt hovedparten af fiberbredbåndsforbindelserne er etableret af energiselskabernes fiberinternetselskaber i samarbejde med Waoo, mens de traditionelle teleselskaber har nægtet at etablere fiberbredbåndsforbindelser til andre end de større virksomheder. Tænk hvis Danmark ikke havde energiselskaberne og Waoo. Så ville Danmarks vigtige bredbåndsinfrastruktur ligge langt længere nede ad de internationale ranglister," udtaler Waoo-direktør Anders Christjansen i en pressemeddelelse;
"Energiselskaberne og Waoo leverer et meget afgørende bidrag til regeringens målsætning om hurtigt internet til alle danskere i 2020. Faktisk kan omkring en tredjedel af alle danske husstande nu bestille en fiberbredbåndsforbindelse fra energiselskaberne og Waoo, og den andel vokser hele tiden."
Så mange milliarder investerer fiberbranchen de næste år
Også hos fiberbranchens interesseorganisation Dansk Energi glæder man sig over tallene. Her taler man om fibernettets folkelig gennembrud.
Dog spores samtidig en vis bekymring for konkurrencesituationen.
Så mange MMS-beskeder sender danskerne
"Selvom det går fremad, er der fortsat brug for nogle langt bedre rammer til at fremme udviklingen og udbredelsen af hurtige bredbåndsforbindelser i Danmark. Det handler i høj grad om at styrke konkurrencen og give forbrugerne et reelt alternativ," udtaler Thomas Woldiderich i en pressemeddelelse.
Som han antyder, er der nemlig fortsat benhård konkurrence om kunderne.
Det er i den forbindelse værd at bemærke udviklingen i salget af bundlede tjenester, også kaldet tripleplay-produkter, hvor tv, telefoni og bredbånd sælges i en samlet pakke.
I halvåret blev der solgt 1.048.000 bundlede abonnementer, og det er en stigning på 26,1 procent.
Fiberselskabernes ærkerival TDC - samt datterselskabet Yousee - står nemlig rigtig stærkt på markedet for bundlede produkter, da de med deres større kundemasse har en konkurrencefordel i forhold til at forhandle tv-pakker hjem til kunderne.
En fordel, der i efteråret fik fiberselskabet SE (tidligere Syd Energi red.) til at købe kabel tv-selskabet Stofa for at stå stærkere på tv-markedet.
Men trods diverse sten på vejen fortsætter fiberselskabernes milliardstore investeringer med uformindsket styrke de næste tre år.
Ifølge Dansk Energi forventer fiberselskaberne, der allerede har rullet fiber ud for mere end ni milliarder kroner, over de kommende år at investere yderligere fem milliarder kroner på fiberudrulningen.
MMS-beskeder går frem - sms'er tilbage
Det samlede antal mobile bredbåndsabonnementer er i fortsat fremgang og vokser med 16,7 procent til i alt 5.427.000 abonnementer.
Den mobile datatrafik er vokset med 60,4 procent fra første halvdel af 2012 til årets anden halvdel, hvor danskerne i alt forbrugte 23.491 millioner megabit data på mobile enheder.
Danskernes hang til sms-beskeder er fortsat faldende. I anden halvdel af 2012 sendte danskerne 5523 millioner sms-beskeder mod 5761 i halvåret før.
Til gengæld trykker danskerne mere og mere hyppigt på send-knappen, når det gælder MMS-beskeder. Hele 82 millioner MMS-beskeder blev sendt i anden halvdel af året, mod 65 millioner i de seks foregående måneder, og det svarer til en stigning på 51,4 procent.
Også salget af telemetri-produkter, altså kommunikation mellem maskiner (M2M), vokser pænt med 10,5 procent fra 624.000 til 690.000 solgte abonnementer. Det er dog en lavere vækst end tidligere.