Artikel top billede

Foto: Tulanesally/Flickr - CC BY 2.0

10 tossede it-idéer - der endte som succeser

Havde du turdet at investere i dem her?

Mange af nutidens succeser var knap så åbenlyse succeser, da de første gang stolt blev præsenteret af ophavsmændene.

Her er ti opstartsfirmaer i it-branchen, som sikkert blev modtaget med en sund portion skepsis, da de første investorer blev bedt om at finde checkhæftet frem - eller da stifterne præsenterede deres nærmeste omgangskreds for det nye eventyr.

Craigslist

Craiglist blev søsat og er stadig en annonce-portal - der helst ikke modtager betaling. For især amerikanere er det blevet til et af de mest almindelige sted for salg af lejligheder, biler eller andre salg mellem private. Et marked der tidligere var lukrativt for især aviser og medier.

Ud over sin aversion mod at modtage betaling for annonceringen, så adskiller Craigslist sig også ved, at det grimt. Eller i hvert fald næsten så grimme, skrabede og basale som hjemmesider tog sig ud før årtusindskiftet. 

Craiglist opkræver stadig ikke betaling for hovedparten af sine annoncer. Kun i enkelte kategorier kræves der betaling. For eksempel ved prostitutionsannoncer.

Instagram 
Ok, hør her! Vi laver en fototjeneste, hvis største salgsargument er, at den kan få nye fotografier til at ligne noget fra 1970'erne. Smart ikke?

Instagrams forretningspotentiale og de famøse foto-filtre har sikkert lydt mærkværdige i ørerne på de første investorer og venner. Men hvis du ikke kan huske det, så blev Instagram solgt for omkring en millard dollars til Facebook.

Den umiddelbart mærkelige idé lader til at fange an. Instagram er blevet mange firmaers foretrukne marketingskanal. Og vokser i øjeblikket også i popularitet i Danmark.

Twitter 
I sine første år var Twitter beskrevet som en mellemting mellem email, sms og rss-feeds. "Ja, en slags åben sms til hele verden". Ikke noget særlig klar forretnings-idé.

Begrænsningen på 140 tegn fik også mange til at tvivle på, at det kunne udvikle sig til noget i nærheden af et brugbart medie. Men i dag er Twitter ved at cementere sig som en videndelingsportal og et nyhedsmedie, der især ændrer formidlingen af breaking news.

Indførelsen af reklamer er også så småt ved at skaffe indtægter til Twitter.

Wikipedia

Wikipedia er baseret på donation, så det har aldrig været nødvendigt at overtale investorer, men måske stifterens familie rynkede lidt på næsen, da han fortalte, at han ville bruge tid på at lave et gratis alternativ til hæderkronede opslagsværker. Stille det til rådighed gratis og få masserne til at fylde det med viden.

Der rejses stadig kritik af Wikipedia fra tid til anden, men det har slået sig fast som et medie, mange trods alt gerne vil støtte.

Khan Academy

Khan Academy og den lignende tjeneste Cousera tilbyder gratis læring via nettet.

En sympatisk idé men ikke i umiddelbart muligt at se forretningsidéen og verdens vidende folks lyst til at deltage. Men den var der.  Senest har også danske universiteter taget konceptet til sig.

PayPal

I dag er PayPal en udbredt betalingsløsning, men i sine første år var det ret optimistisk, at man kunne få folk til at lægge betalingskort i hænderne på en opstartsvirksomhed på det nye legeplads, world wide web. Og lade en emailadresse og et kodeord være tilstrækkelig hængelås for uvedkommende personer. Men succesen kan vist ikke længere benægtes.

Withings

"Lad os tage et af hjemmets mest kedelige apparater og gøre det sexet".

Withings er en netopkoblet badevægt. I tillæg til at gøre badevægten til et eksklusivt køb satsede opfinderne også på, at de kunne få sine kunder til at offentliggøre deres vægttab - og det modsatte. De viste sig at ramme rigtigt på et tidspunkt, hvor delekulturen og lysten til selvmålinger tog til.

Amazon

I dotcom-boblen skulle alt pludseligt sælges online. Mange knækkede nakken, men Amazon overlevede og nævnes nu ofte i sammenhæng med Apple, Google og Microsoft. 

Men fra begyndelsen har det sikkert været svært at overbevise folk om, at de skulle vente i flere dage på de bøger, de gerne ville have, og som dengang kunne hentes "fragtfrit" i boghandlen.

Airbnb

Ok, AirBnb var ikke en revolutionerende idé. Før firmaet var hele konceptet omkring couchsurfing bredt kendt. Men de første investorer var yderst skeptiske ved, om man kunne lave en kommerciel version af konceptet, hvor turister og forretningsfolk ville betale penge for at overnatte på en drømmeseng i et fremmed hjem.

Men konceptet holdt i den grad vand. Firmaet har i dag kontorer mange steder i verden. Blandt andet i Danmark. Og de udlånte drømmesenge er i dag blevet til udlånte campingvogne, slotte, træhuse og meget andet.

 
SpaceX
Opfinderen af Tesla har allerede bevist, at man ikke skal holde sig nede af skepsis og store udfordringer, da han startede Tesla. Firmaet der har givet os en el-sportsvogn. Men med SpaceX virkede det som om, at han havde slået et lidt for stort brød op. Han ville konkurrere med NASA om at sende personer på rumrejse. Men de første raketter er sendt afsted.

Listen er inspireret af denne tråd fra Quora. Hvilke umiddelbart kiksede - men succesfulde - iværksætterfirmaer har vi glemt? Nævn dem i kommentarfeltet.

LÆS OGSÅ:

Otte kendte it-firmaer: "Sådan droppede vi skodprodukterne - og overtog verden"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere