Lenovo har skåret regionslaget væk. Derfor er Jørn Rønning rykket fra en stilling som General Manager for Large Enterprise i region North til jobbet som General Manager for Lenovo Danmark.
Den hidtidige danske direktør Peter Juul Jørgensen rykker formelt et skridt tilbage til rollen som direktør for SMB og kanalen, samtidig med at der flyttes langt større beslutningskompetence ind i den danske direktørstilling.
"Min mission bliver for det første at fastholde og udvikle det danske marked. For det andet skal vi lave tiltag på tværs af forretningen. Vi har masser af tiltag, som vi kan gøre endnu bedre," lyder det fra Jørn rønning.
Han lægger vægt på, at beslutningsansvaret nu bliver landebaseret. hvilket betyder, at han og den danske organisation kan beslutte, hvor kræfterne skal lægges.
"Det er bestemt ikke nogen spareøvelse. Men det er væsentlig enklere, når vi i det enkelte land kan tage beslutningerne, i stedet for som tidligere at gå igennem de forskellige forretningsenheder. Det skal gøre os bedre til at effektuere og reagere hurtigt," siger Jørn Rønning.
Jørn Rønning, der tidligere har været hos både HP og Dell, fastholder samtidig, at skiftet fra en regionalt styret organisation til en landeorienteret struktur ikke umiddelbart kommer til at betyde store forandringer. Meget få får en ny chef, og der fyres ikke nogen. I stedet bliver der plads til at fokusere på det danske marked og de danske partnere.
"98 procent af vores forretning kører gennem kanalen. Det er et ganske højt tal, når man sammenligner med Dell og HP. Det er en strategi, vi ikke kommer til at ændre på," slår Rønning fast.
Derfor bliver det også gennem forhandlerne, at Lenovo vil arbejde, når Lenovo nu vil gå ud og for at erobre det marked, som Jørn Rønning kalder pc+. Det vil sige markedet for tablets og mobile devices, hvor Lenovo skal hente en del af sin danske forretning fremover.
"Vi kommer til at fokusere voldsomt på hybrider (mellem tablets og notebooks, red) og tablets. Vi kommer med masser af nye produkter både på kort og mellemlangt sigt. På lidt længere sigt kommer vi også til at lancere smartphones og smart-tv," siger Jørn Rønning.
Og det bliver et fokus, hvor der tages større hensyn til specielle danske forhold end tidligere.
"Det er et stort skridt, at vi nu har fået en dansk General Manager, hvor vi også har fået ansvaret for profit-and-loss," lyder det tilfreds fra Jørn Rønning.