Læs også: Rygte: Ericsson vil købe Microsofts IPTV-enhed
Ericsson har købt Microsofts IPTV-enhed Mediaroom.
Det bekræftede selskabet i går, efter rygter om det strategiske køb har summet i de sidste ugers tid.
Microsofts Mediaroom er baseret i Californien og har 400 ansatte.
Med købet bliver Ericsson markedets førende leverandør af internetbaseret tv og multiscreen-løsninger med en markedsandel på mere end 25 procent, skriver selskabet i en meddelelse.
Dermed kan Ericssons kunder, teleselskaberne, se frem til at stå stærkere i kampen om tv-markedet, som i stigende grad smelter sammen med markedet for telefoni og bredbånd, og som derfor har afgørende strategisk betydning.
"Mediaroom er den førende platform inden for TV/video distribution brugt af verdens største IPTV operatører. Dette strategiske opkøb positionerer Ericsson som markedets førende leverandør, gennem kombinationen af Mediarooms erfarne og talentfulde medarbejdere og Ericssons end-to-end service struktur" udtaler Per Borgklint, Senior Vice President i Ericsson.
På globalt plan vurderes det, at 76 millioner abonnerer på IPTV i 2013. Tallet forventes at stige til 105 millioner abonnementer i 2015.
"Ericssons vision om The Networked Society forudser at vi inden 2018 vil have 50 millioner enheder forbundet via bredbånd, mobilt bredbånd og cloud-teknologi. Fremtidens TV/video distribution er en essentiel del af denne vision. Vi forventer at IPTV vil forandre forbrugernes vaner og mønstre på samme måde som mobiltelefonen gjorde," udtaler Per Borgklint i pressemeddelelsen.
De to parter forventer at handlen går endeligt igennem i anden halvdel af 2013. Prisen er ikke offentliggjort.