ComputerViews: Kloge hoveder hos it-giganter som Samsung og Apple arbejder i disse måneder på at kunne levere det bedste bud på det, der er blevet døbt et 'smartwatch.'
Samsung har allerede annonceret, at selskabet er på vej med et smartwatch, og der er vedholdende rygter om, at Apple arbejder på et iWatch.
Hverken Samsung eller Apple kommer til at kunne tage æren for at have opfundet det intelligente armbåndsur, for der findes allerede en håndfuld produkter derude.
Mest omtalt er nok Pebble-uret, men der er også et Android-baseret ur fra det italienske firma I'm, ligesom også Sony og Motorola allerede har produkter på markedet, som du kan
se beskrevet her.
Det store spørgsmål lige nu er imidlertid, hvad der skal til, for at et smartwatch bliver til et mainstream-produkt, som andre end de mest hardcore teknologi-entusiaster vil investere i?
Hvem knækker koden først?
Det er oplagt at sammenligne med markedet for tablets og smartphones.
De to markeder forsøgte man også at sparke i gang ad flere omgange, men det var først, da teknologierne var modnede, og man fik udviklet tilstrækkeligt brugervenlige produkter, at det store gennembrud kom.
Det er også interessant, at begge markeder startede med at vinde forbrugernes gunst, men i dag også storsælger til virksomhederne.
Er det tænkeligt, at et smartwatch vil følge samme bane - og hvad skal der i givet fald til af funktioner i et business-smartwatch?
Derfor giver ure og briller god mening
Smartwatches er sammen med computer-briller en logisk forlængelse af det mobile fokus, der har været i det seneste årti.
Men computer-lignende armbåndsure er bestemt ikke noget nyt påhit. Tilbage i 80'erne var lommeregnerure og ure med indbyggede bib bib-spil noget af det helt hotte, og fantasifulde sci-fi-historier har også også inkluderet intelligente armbåndsure mere end én gang.
I nyere tid har Microsoft forsøgt sig med uret SPOT fra 2003-2008, der var været et massivt fokus på GPS-ure og puls-ure, og der er sågar lavet løsninger til at spænde en iPod Nano om håndleddet.
Det nye er, at tiden måske nu er ved at være til, at man kan føre de mange gode idéer helt ud i livet i form af brugervenlige og elegante smartwatches.
Derfor sker sker der noget nu
Det er ikke nogen tilfældighed, at det netop er nu, at alle begyder at tale om smartwatches.
Teknologierne, der skal til for at realisere drømmen, er blevet modnede over de seneste år:
Energieffektive skærmteknologier som e-ink, touch-navigation, Bluetooth 4.0, stemmestyring, det allestedsnærværende internet og måske vigtigst af alt: Apps.
Får man smeltet alle disse teknologier sammen i et armbåndsur, der samtidig er solidt og lækkert at se på, har det potentiale til at blive bindeleddet i vores digitale liv.
Uret er i bogstaveligste forstand altid lige ved hånden.
Det skal uret kunne
Oplagte funktioner er, at man via en tæt integration til ens smartphone eller tablet skal kunne se sms-beskeder og opdateringer fra sociale netværk.
Man skal kunne besvare telefonopkald, se kalenderoplysninger, vejrudsigten, emails, nyhedsoverskrifter, anvende sports-apps som Endomondo og et hav af andre ting.
Mange af funktionerne findes allerede i ure som I'm Watch og Pebble, men der ligger stadig et vist forbedringspotentiale, og hele GPS/kort-delen er en af de funktioner, der endnu ikke udnyttes i ret høj grad.
Hvor stort er markedet?
Hvis producenterne formår at skabe veldesignende produkter, er der flere gevinster i sigte.
Dels omsætter ur-industrien for flere hundrede milliarder kroner om året, som it-selskaberne naturligvis har kig på.
Men den største driver for et computer-armbåndsur er formentlig, at man kan give allerede eksisterende produkter en endnu større værdi for forbrugerne - og at man med et smartwatch vil kunne binde kunderne endnu tættere til forretningen, så de ikke skifter til konkurrenten uden videre.
Undersøgelser har vist, at kun hver 10. teenager i USA går med ur. I stedet er det smartphonen, der bruges til at holde øje med tiden.
Det siger sig selv, at der kan tjenes penge, hvis man kan få de ni teenagere uden armbånd til at købe et intelligent armsbåndsur, der spiller sammen med den smartphone, de allerede har i bukselommen.
Dette bliver afgørende for produkternes succes
For mange mennesker er et ur et livsstilsprodukt og dermed en modegenstand.
Det er godt udgangspunkt for at skabe et meget personligt produkt, som folk er villige til at betale en del penge for.
De nuværende smartwatches på markedet koster fra under 1.000 kroner til et par tusinde kroner. Hvad er det rette prisniveau?
Og det er ikke det eneste spørgsmål, der trænger sig på.
Et andet spørgsmål er, hvor lang en batteritid, man kan opnå, om urene kan laves robuste nok og slanke/lækre nok, og om man får apps-udviklerne med på idéen, hvilket bliver helt afgørende.
Og har man - selv hvis alle disse ting lykkes - fat i et nichemarked eller et marked, der kan vise sig langt større - som vi har set det med tablet-pc'erne og smartphones?
Sådan ser de forskellige smartwatches ud
Læs også:
Samsung på vej med smartwatch - mix af smartphone og ur
De fedeste smartphone-ure på markedet lige nu
Bølge af intelligente armbåndsure på vej: så smarte er de
I'm Watch:
The Pebble:
Sony Smartwatch:
Læs også:
Samsung på vej med smartwatch - mix af smartphone og ur