Der gik kun seks timer, inden spilfirmaet InXile Entertainment havde nået sit mål om at samle lidt over fem millioner kroner på crowdfunding-platformen Kickstarter. Pengene fortsatte med at vælte ind i den næste måned til rollespillet "Torment: Tides of Numenera", som er en uofficiel fortsættelse til kultspillet "Planescape: Torment" fra 1999.
Nu er Kickstarter-indsamlingen slut, og projektet har sat en ny rekord som det mest succesfulde spil på Kickstarter nogensinde. Der er samlet omkring 24 millioner kroner på platformen og yderligere 740.000 kroner gennem PayPal. Det samlede antal bidragydere blev på 74.405, og det er også en ny rekord for et spil.
Det tyder på, at 2013 kan blive et endnu bedre år for spil på Kickstarter end sidste år, da den legendariske spilskaber Tim Schafer samlede næsten 20 millioner kroner til et nyt adventure-spil. Faktisk var det hele 2.796 nye spil, der blev finansieret gennem Kickstarter sidste år.
Den sidste rekord blev sat i oktober, da "Project Eternity" samlede mere end 22 millioner kroner. Flere af skaberne bag "Project Eternity" er også involveret i "Torment".
Fælles for mange af de rigtig succesfulde projekter på Kickstarter er, at de har modtaget langt flere penge end det beløb, der oprindelig var målet. Alle projekter har et mindstebeløb, der skal indsamles for at kunne gennemføre projektet - men brugerne kan sagtens donere meget mere.
Tim Schafer havde som mål at samle to millioner kroner, og han endte altså med 18 mio. kr. For "Project Eternity" var målet sat til lidt over seks mio. kr. Men det blev til 22 mio. kr. og dermed en ny rekord efter 40 dage på Kickstarter.
"Torment: Tides of Numenera" har også samlet næste fem gange flere penge end det oprindelige mål. Nu lover spilskaberne, at deres eventyr-verden bliver større og mere kompleks i forhold til den oprindelige plan.
Men det betyder også, at de mange Kickstarter-bidragydere, som har betalt alt mellem 30 kroner og helt op til 60.000 kroner - en enkelt superfan donerede mere end en halv million kroner - nu skal vente lidt længere på det færdige spil. Det bliver sandsynligvis først klar i begyndelsen af 2015.
På denne side findes en oversigt med aktuelle spilprojekter på Kickstarter.