Det sønderjyske fiberselskab SE har netop fremlagt regnskab for 2012.
Tallene viser, at selskabet ikke nåede sin målsætning på 24.000 nye fiberkontrakter på et år, men alligevel slår selskabet hidtidige salgsrekorder og vækster med otte procent i forhold til væksten året før.
"Vi er meget tilfredse. Vi går fra 45.000 til 60.000 kunder, mens vores bundlinje i fiberforretningen vokser fra 53 millioner kroner til 104 millioner kroner. Det er en sund udvikling, at bundlinjen vokser hurtigere end omsætningen. Det indikerer, at omkostningsstrukturen, og den kommercielle platform har det godt," lyder det fra SE's direktør Niels Duedahl.
Ifølge SE er der altså kommet 41 nye kunder om dagen i 2012. Det har dog ikke været muligt at få oplyst indtjeningen pr. kunde.
Ifølge SE's kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen skyldes det, at "vi befinder os i høj vækst og der er dermed forskel på indtjeningen pr. kunde først og sidst på året, ligesom der er stor forskel på det produktmix, som kunderne køber."
Heller ikke omsætningen på fiberforretningen kan direkte læses i regnskabet, men lyder ifølge kommunikationschefen på 252 millioner kroner i 2012, en stigning på 62 millioner fra året før.
Stor fremgang hos erhvervskunderne
På spørgsmålet om hvor de nye kunder kommer fra, fortæller Niels Duedahl, at især salget til erhvervslivet går over al forventning.
"Vi har to hovedben i dag. Selvfølgelig driver privatsalget til de private husstande en stor del af vores forretning, men salget til erhvervslivet ser også ekstremt lovende ud," fortæller Niels Duedahl.
"Vi har passeret 3.500 erhvervskunder i vores område på fiber, og det er nogle meget lukrative kunder, både fordi aftalerne er større og løber længere, og samtidig tilkøber de ofte en række services såsom overvågning, ekstra udrykningstid og så videre," siger han og forklarer, at SE's tilbud til erhvervslivet spænder over levering af fiber til drift og opbygning af netværk foruden erhvervstelefoni.
Han tilføjer, at SE underskriver omkring 150 nye aftaler med mindre erhvervskunder om måneden. Også et par af de helt store får fiber via SE.
"Vi har været heldige at lukke nogle meget store aftaler. For et par år siden fik vi Danfoss om bord med 2.000 hjemmearbejdspladser på fiber og herudover har vi fået Lego og Siemens Windpower med henholdsvis 1.000 og 1.200 hjemmearbejdspladser," siger Niels Duedahl, der sammen med en del andre af SE's chefer selv har en fortid i Lego.
Det ville vi have gjort anderledes i dag
Niels Duedahl erkender, at erhvervslivet ikke var i fokus, da SE startede fiberudrulningen for fem år siden.
Og set i bagklogskabens klare lys ville han have vendt hele strategien på hovedet, så fiberselskabet, hvis de skulle gøre det om, var startet der, hvor pengene er.
"Hvis jeg skulle starte forfra på fiberprojektet i dag, så skulle vi have sat meget mere fokus på erhvervskunderne og boligforeningerne som døråbner for hele vores forretning," erkender Niels Duedahl.
Ingen succes hos boligforeninger
Han tilføjer, at boligforeninger ikke fylder særlig meget i forretningen i dag, selv om SE ikke har lagt skjul på, at selskabet gerne vil have en større bid af kunderne i segmentet, som Yousee sidder solidt på i dag.
For eksempel har SE forsøgt at købe en større boligforening i Varde, der dog ikke er faldet for bejleriet, men tværtimod for nylig underskrev en fem-årig aftale med SE's største konkurrent, TDC-ejede Yousee.
"Boligforeninger er helt klart et strategisk indsatsområde for os, men vi har ikke lukket de store kontrakter endnu. Men det er selvfølgelig noget, vi kigger voldsomt ind i," siger han.
Han tilføjer, at fiberselskabernes fælles markedsføringselskab Waoo først for nylig lancerede en løsning målrettet boligforeningerne.