Profitabiliteten på smartphone-markedet har nået sit højdepunkt.
Herfra vil det begynde at gå nedad, og det vil ikke mindst kunne mærkes, når Apple fremover skal prisfastsætte de kommende versioner af iPhone.
Sådan lyder det fra mobileksperten Peter Misek.
Årsagerne til pris-presset er ifølge ham, at markedet begynder at blive mættet samt at de forskellige high-end smartphones er meget ens.
Nedadgående pres
Det kan være med til at sætte et nedadgående pres på priserne for de næste iPhone-modeller, siger han.
I et notat skriver han, at omkring to tredjedele af verdens mobil-brugere i dag har mulighed for at købe en iPhone. Og Apple har ambitioner om at udvide dette antal.
Han mener imidlertid, at Apples ellers omhyggeligt plejede image er begyndt at vise alderstegn. Eksempelvis har Samsung nu samme rating på kundetilfredshed som Apple.
Peter Misek siger, at den næste iPhone er nødt til at være billigere, hvis den skal blive det salgshit, som Apple håber på.
"Forbrugernes budgetter i de udviklings-lande, hvor smartphone-væksten vil finde sted, er langt mindre end i de udviklede lande. Og der er hård konkurrence fra low-end rivaler som Huawei, ZTE, Coolpad og Xiaomi i især Indien og Kina," skriver han.
Overordnet mener han, at iPhonens profitabilitet vil falde i 2013, mens 2012 vil stå som det indtjeningsmæssige højdepunkt for iPhonen.
Peter Misek vurderer, at profitabiliteten kan stige igen i 2014, men at den næppe vil nå samme højder som i 2012.
Læs også:
Stortest: Er Microsoft, Google eller Apple bedst?