To af verdens største it-virksomheder, softwareselskab Microsoft og netværksproducenten Cisco, slår styrkerne sammen for at erobre kunder blandt de mindre og mellemstore virksomheder.
Strategien er, at sælger Cisco sit netværksudstyr, er det en smutvej ind for Microsofts Small Business Server og på sigt også kundestyringssystemer (CRM) fra Microsoft Business Solutions.
Planen er den samme, hvis Microsoft er inde hos kunderne først. Desuden skal forhandlere, der hidtil kun har kørt med produkter fra det ene af selskaberne, overtales til at tilbyde udstyr fra begge selskaber som integrerede systemer.
De to selskaber har længe ønsket yderligere salg til de mindre og mellemstore virksomheder, en betegnelse der i it-kæmpernes regi dækker virksomheder med under 500 ansatte.
Det fælles salg af Ciscos routere og Microsofts Small Business Server søsættes fra begyndelsen af marts, og et af salgsargumenterne er et nedslag i prisen på 20 procent i forhold til separate køb af de to selskabers produkter.
Udover det fælles salg indeholder aftalen mellem Cisco og Microsoft udvikling af forbedrede løsninger til at integrere Ciscos udstyr til IP-telefoni med Microsofts CRM-systemer.