Det seneste Yahoo-opkøb har gjort den britiske teenager Nick D'Aloisio til mangemillionær. Yahoo har købt hans firma Summly for 170 millioner kroner. D'Aloisio var kun 15 år, da han startede projektet fra sit hjem i London i 2011, og nu kan han kalde sig internet-millionær som 17-årig.
Hans firma tilbyder en populær iPhone-app kaldet Summly, som analyserer nyhedstekster og genererer en forkortet version på 400 tegn, der lige passer til en smartphone-skærm. Brugerne slipper så for at scrolle for at læse hele teksten.
Hemmeligheden ligger i den algoritme, der anvendes til at sammenfatte nyhederne. Den skulle være så god, at den er i stand til at skære teksten ned til benet uden at meningen går tabt. Det er noget, som normalt vil kræve at der sidder et menneske og omskriver teksten.
Nu vil Yahoo bruge denne teknologi i sine egne applikationer. Der findes flere andre lignende apps, herunder Circa og Evening Edition.
Det er ikke alle 170 millioner kroner, der lander i teenage-lommerne hos Nick D'Aloisio. Hans firma har modtaget kapital fra en lang række investorer.
Det gælder blandt andet skuespilleren Ashton Kutcher, Zynga-chef Mark Pincus, kunstneren Yoko Ono og mediemogulen Rupert Murdochs News Corp. De kan nu glæde sig over, at deres investering er mangedoblet i værdi.
D'Aloisio og hans lille hold skal fremover arbejde for Yahoo. I et kortfattet blogindlæg - helt i firmaets ånd - skriver han, at teknologien nu skal videreudvikles.
Summly er allerede forsvundet fra Apples App Store. Den populære app, der har genereret mere end 90 millioner sammenfatninger i løbet af nogle få måneder, er ikke længere tilgængelig.
D'Aloisio betegner det som en "power nap" og lover at teknologien snart vender tilbage i Yahoos produkter.