Læs også:
Sådan rydder du op i dine data og sikrer dit privatliv
Flere internet-annoncører er oprørte over, at Mozilla-folket har besluttet at gøre det mere besværligt at følge brugernes surf-vaner i den nye version af Firefox.
To amerikanske annoncørorganisationer går nu direkte til angreb på open source-browseren, fordi udviklerholdet har besluttet sig for at blokere cookies fra tredjepartssider.
En teknik, der anvendes til at gemme informationer om brugerens net-færden.
Denne information anvendes så af annoncørerne, så de kan tilpasse reklamerne til målgruppen.
I ødelægger det for alle!
Det slaget står om, er en udmelding fra Mozilla, der i sidste måned annoncerede, at Firefox nu kommer med cookie-spærring slået til som standard, hvilket forhindrer informationsbytningen mellem websider.
Det har fået Interactive Advertising Bureau og Association of National Advertisers til at reagere kraftigt.
"Hvis Mozilla gennemfører sine planer, vil det påvirke alle internet-brugere negativt. Vi kommer alle til at miste retten til selv at vælge, hvordan vi vil opleve nettet, " siger Randall Rothenberg, der er chef for på Interactive Advertising Bureau, til Computerworlds nyhedsbureau.
Randall Rothenberg er bange for, at blokeringen først og fremmest vil dræbe mindre internet-annoncører.
Samtidig hævder han, at ændringerne i Firefox vil betyde, at surferne i fremtiden bliver bombarderet med annoncer uden interesse for dem.
Firefox står i dag for cirka 20 procent af browser-markedet i verden (cirka halvdelen i Danmark).
Mozilla er dog ikke den første browser, der blokerer for cookies fra tredjepartssider. Apple har gjort noget tilsvarende i Safari i cirka ti år.
Læs også:
Sådan rydder du op i dine data og sikrer dit privatliv