Artikel top billede

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Det bliver mere og mere populært blandt danske virksomheder at få CRM leveret som en service over nettet. Se de seneste markedstal fra Danmark her.

Læs også:

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-markedet oplever masser af vækst i disse år, ikke mindst på grund af de mange nye software-as-a-service-løsninger (SaaS), som de fleste af leverandørerne i dag tilbyder i en eller anden form.

Den mest markante eksponent for SaaS-modellen er Salesforce.com, som blandt andre skoproducenten Ecco har valgt at satse på i stedet for en traditionel, lokal SAP CRM-løsning, som man oprindeligt havde i kikkerten.

Hos IDC kan chefanalytiker Anders Ebbesen på baggrund af danske markedstal konkludere, at cloud-CRM vinder frem i danske virksomheder.

"Vi estimerer, at cirka 20 procent af markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende."  

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," lyder det fra Anders Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC. 

IDC kan i øvrigt se, at CRM generelt ligger højt på virksomhedernes liste over applikationer, som det kan være interessant at få leveret som cloud-løsning. 

I modsætning hertil ventes det, at de tungere ERP-systemer også fremover i overvejdende grad vil være on-premise.

Så stort er det danske CRM-marked

At CRM generelt er meget i fokus i disse år, skyldes ikke mindst, at det er højt på virksomhedernes agenda at fastholde og udvide kundekredsen. 

Ifølge IDC's foreløbige markedstal for det danske CRM-marked i 2012, er der tale om en markeds-omsætning på 774 millioner danske kroner.

Det tal dækker dog alene over leverandørernes omsætning inden for licens og vedligeholdelse, men inkluderer ikke services og konsulentydelser.

Som det ses af nedenstående tal, er markedet domineret af SAP, Salesforce.com og Microsoft, når man måler på omsætning.

SaaS ændrer markedet - og systemerne

Peter Ulka, der er CRM-rådgiver hos HerbertNathan & Co og desuden medforfatter til bogen CRM Håndbogen, har forklaret, at det øgede cloud-fokus er med til at rykke CRM-løsningerne i en positiv retning.

Cloud-løsninger er som udgangspunkt en standardvare, der ikke kan kodes om, og netop på grund af det har leverandørerne sørget for at indbygge en fleksibilitet i systemerne.

"CRM-systemerne er blevet meget mere fleksible, end de var tidligere." 

"Mange af de nyere systemer har en enorm bred ramme, så du eksempelvis kan lave nye skærmbilleder med nye data-objekter, mens det alligevel er fuldstændig standard," fortalte
Peter Ulka
i sidste uge til Computerworld.

Derfor vælger Ecco Salesforce

CIO i Ecco, Pernille Geneser, har forklaret til Computerworld, at det var naturligt at arbejde efter en SAP CRM-strategi, når virksomheden også har SAP ERP.

"Det projekt startede vi op, og det kørte også fornuftigt på leverandørsiden. Udfordringen var at få SAP standard til at matche fremtidsikrede ønsker fra forretningen."

"Inden jeg så mig om, var min ambition om at levere en out of the box CRM-løsning blevet til, at vi skulle modificere den op til 80 procent. Så trak jeg i bremsen."

Hun beskriver blandt andet sine oplevelser med cloud-CRM fra Salesforce således:

"For mig som it-direktør er det dejligt ikke at skulle tænke på en masse hardware og driftsoptimering, men i stedet at kunne fokusere på funktionaliteten."

"Jeg er meget begejstret i forhold til Salesforce. Det bliver rullet ud og taget i brug af salgsorganisation meget hurtigt - og også næsten hurtigere, end vi regnede med."

En ny it-trend

Og faktisk ser man i det hele taget oftere, at virksomheder begynder at sammensætte it-miljøet på en måde, der gør op med væg-til-væg-tankegangen, hvor mest mulig it leveres fra samme leverandør.

Det har Olav Frølich, partner og rådgiver i Devoteam, forklaret i en artikel.

"Det er i høj grad agiliteten, der er bærende for den trend, samtidig med den ændrede cost model, hvor egentlige investeringer afløses af abonnements-betingelser."

Læs også:

Denne trend kan forandre dit it-setup totalt

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-markedet i vild vækst: Disse løsninger hitter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer