Lige efter nytår kunne Jesper Scharff gå ind af døren som administrerende direktør hos Skandinavisk Data Center (SDC) i Ballerup for første gang.
Begyndelsen var hård: Der skulle uddeles fyresedler blandt de omkring 450 ansatte.
Den efterhånden vedvarende finanskrise havde rusket flere småbanker godt igennem og nogle helt omkuld - også blandt SDC's omkring 45 danske it-drift-klienter ud af kundeporteføljen på knap 140 pengeinstitutter herhjemme, i Sverige, Norge og på Færøerne.
"Vi skal jo også passe på vores ejeres penge og sørge for, at vi holder vores budgetter. Vores ejere er jo også i en branche, som er presset, så derfor vil vi gerne trimme vores forretning økonomisk," sagde Jesper Scharff til Computerworld for knap to måneder siden.
Makronerne og markedet
Finanskrisen har varet 14 gange så længe som årets evige vinter, og det kølige globale økonomiske klima gælder da også i dag, hvor Jesper Scharff har siddet i direktørstolen i to en halv måneds tid.
"Der bliver gået til makronerne i den finansielle sektor, og det er en hård tid for mange pengeinstitutter med mere regulering og skarpere konkurrence end tidligere," fortæller den nye direktør.
Han er kommet til en virksomhed, der siden 2005 er vokset på det nordiske marked, så omsætningen er tredoblet i perioden.
SDC har endnu ikke offentliggjort sit regnskab for 2012, og Jesper Scharff ønsker ikke at kommentere på tal, der ikke er officielle endnu.
Regnskabet for 2011 viste dog en omsætning på godt 1,3 milliard kroner, mens resultatet før skat lød på 34 millioner kroner.
Vask forbudt i datacentret
Den nye SDC-direktør ser fortrøstningsfuldt på fremtiden med en lille vifte af it-planer for kunderne, der tæller finansvirksomheder lige fra Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse til Spar Nord.
Her er SDC's store udfordringer
Nullerne og et-tallerne skal hovedsageligt hjælpe med at opfylde lovkrav som blandt andet imødegåelse af hvidvaskning af penge og gøre det hurtigere for kunderne at komme på markedet med nye produkter, der eksempelvis kunne være døgnbemandet og mere personlig videorådgivning i mobilbanken.
SDC-direktøren fortæller, at virksomheden afsætter et trecifret millionbeløb til at opfylde et stigende antal lovkrav på kundernes systemer.
Produktionsomkostningerne på it-driften skal holdes nede, kvaliteten helt oppe, mens time-to-market og dermed udviklingstiden bliver efterspurgt til at være på et minimum.
Og så skal der kapres kunder i hele Norden til it-selskabets banksystem, der kan rulles ud med relativ få tekniske modificeringer og efterfølgende versioneres juridisk og sprogligt til den nye kunde.
"Jo flere, der bruger vores produkter, des billigere bliver de naturligvis at udvikle," lyder logikken fra Jesper Scharff.
I fuld gang for tre millioner
Han mener selv, at han trods den relativ korte arbejdstid hos SDC allerede er i fuld gang med at præge forretningen og siger, at det går "godt" med at være øverste ansvarlige i SDC, hvis systemer bruges af tre millioner bankkunder/slutbrugere.
At være administrerende direktør i et stort moderselskab er en ny opgave for Jesper Scharff, som dog sad som boss fra 2000 til 2001 i opstartsvirksomheden Cryptomathic.
Han er startet hos SDC fra en 11-årig ansættelse som Logica- (tidligere WM-data-) direktør i Danmark og har desuden en 13årige karriere hos IBM som blandt andet salgsdirektør, hvorefter han arbejdede to år med marketing, salg og services hos KMD lige får årtusindeskiftet.