Flere danske iværksættere kalder den anerkendte pris Red Herring formålsløs og spild af tid. Men det er for tidligt at lægge
Det mener investorer og tidligere deltagere.
"Vores holdning til Red Herring og andre awards for den sags skyld er, at de hjælper os ved at scanne brancherne og finder frem til, hvem der bliver talt om derude. På den måde fungerer awards som udstillingsvinduer for os. Vi har brug for, at de sætter spotlight på virksomhederne," siger Lars Andersen, general partner og ansvarlig for it-området hos Seed Capital.
"Men deres udvælgelser har vi ikke brug for. I den forstand er det fuldstændig ligegyldigt, om man deltager eller vinder i en award. I al beskedenhed så mener jeg, at jeg er dygtigere til at finde de rigtige cases end Red Herring. Men jeg er stadig glad for, at awards'ne eksisterer," siger Lars Andersen.
Han mener godt, at man kan sætte spørgsmålstegn ved Red Herrings pris og udvælgelseskriterier - der er meget ugennemskuelige.
Pengene værd, men...
Nicolaj Højer Nielsen er både investor og selv iværksætter med blandt andet Codesealer. Som har deltaget - og betalt for at deltage i Red Herring.
"At CodeSealer blev udvalgt gav et godt vindue i forhold til en masse store venturecapital-firmaer, som havde hørt om os via Red Herring, og som ellers aldrig ville vide, hvem vi er. Så på den måde var det helt klart pengene værd, men man kan nok med rette diskutere de uklare kriterier," siger Nicolaj Højer Nielsen.
Derfor deltog vi sidste år
Duka PC, der laver ældrevenlig tablets og computere, deltog i Red Herring sidste år.
"Vi deltog for at få vores navn ud og høste den anerkendelse, der er forbundet med prisen. Prisen er ikke, hvad den har været engang. For 10 år siden var det en af de store. Og i Danmark kan du ikke bruge den til noget. Men for os har det gavnet muligheden for at finde internationale partnere. Når man kommer fra et relativt lille dansk firma, så åbner en nominering til Red Herring nogle døre," siger direktør Erik Hougaard, der er i færd med at udvide foretningen til Tyskland.
Han fik også en del ud af at deltage i finaleshowet, der er blevet kritiseret for sin høje pris.
"Der var en del interessante mennesker, som man kunne dele erfaringner med. Så jeg synes ikke, at det var helt tosset at deltage. Hvis man har brug for kontakterne, så skal man tage afsted. Men man skal som sagt have et formål med deltagelsen," siger Erik Hougaard.
Uden for it-branchen er også danske UpFront nomineret til Red Herring 2013. Direktør Karsten Lindved har hørt kritik af Red Herring.
"Vi har overvejet at sige nej tak, men nu prøver vi at tage afsted. Jeg tror ikke, at vi finder kunder dernede. Vores kunder er jo fødevareindustrien. Men hvis jeg kan finde nogle venturefonde og penge dernede, så vil det jo være fint at deltage," siger Karsten Lindved, direktør for UpFront.
LÆS OGSÅ: