Microsoft fortalte om fremtiden for sin Bing-søgemaskine på sidste uges TechForum. Bing har stadig en meget lille markedsandel i forhold til Google, som sidder på 65 procent af søgemarkedet i USA. Men Microsoft har en ny strategi, der skal give Google kamp til stregen.
"Vi vil konvertere Bing-teknologien til en informations-platform," forklarede Microsofts Bing-chef, Qi Lu, ifølge The Verge.
Den nye platform skal så integreres i alle slags enheder og tjenester, så Bing bliver en fast del af Micosofts produkter.
Softwarefirmaet ser Bing som en universel platform, der kan bruges til meget mere end blot simple søgninger. Det handler om at levere data i den rigtige kontekst.
"Kampen mellem os og Google kommer til at handle om, hvem der er hurtigst til at indbygge en form for forståelse, så vi kan forudse folks behov," siger Microsofts Adam Sohn, der er marketing-chef for Bing.
Hos Google har man Now-tjenesten, der skal levere informationer automatisk når du har brug for det, men det er kun begyndelsen.
"Det bliver først rigtig spændende, når disse ting begynder at handle på dine vegne. Google bliver i stand til at forstå hvert eneste objekt på denne planet, vi vil kunne forstå hvert eneste objekt, men spørgsmålet er, hvad du skal gøre med denne information?" spørger han.
Det traditionelle søgefelt, som har eksisteret sidens nettets tidlige dage, er snart en saga blot, mener Microsoft.
"Vi mener ikke, at indtastning af tekst i en søgeboks er en model som vil fungere fremover," siger Adam Sohn.
Bing er allerede integreret i Windows 8 og Windows Phone, og den næste store opdatering til Windows, med kodenavnet Blue, giver endnu dybere Bing-integration. Her bliver det lettere at søge efter indhold fra de enkelte applikationer.
Microsoft har også opdateret sin Xbox-konsol med Bing-integration og det forventes at der kommer mange nye søgefunktioner i den næste generation af konsollen, med kodenavnet Durango. Det gælder blandt andet muligheden for stemmestyret søgning, ligesom det kendes fra Apple's Siri.
I modsætning til Google er Microsoft ikke så afhængig af annonceindtægter fra sin søgemaskine - og kan derfor tillade sig at eksperimentere mere.
"De er i en helt anden position end os. 97 pct. af deres indtægter kommer fra annoncer. Jeg tror at 97 pct. af vores indtægter kommer fra andre ting. Derfor kan vi nok tillade os at være lidt mere nytænkende i vores søgekategori end dem," siger Adam Sohn.
Men det er også en svaghed for Microsoft, at Bing stadig bliver anset som en hobby og ikke som virksomhedens primære fokus.