Tillad mig at komme med en tilføjelse til it-branchens uendelige liste af akronymer: CPOF - Critical Point of Failure.
Det er det sted, hvor fejl har den største indvirkning, og det er umådeligt vigtigt at kende for enhver, der leverer it-services.
En server kan gå ned, uden at det umiddelbart har nogen særlig effekt, fordi den bliver brugt til systemer, der ikke er kritiske.
Samtidig kan en identisk server gå ned, og verden står i flammer, fordi den leverer et forretningskritisk system.
Fra et teknisk synspunkt kan det være fuldstændig den samme opgave, og fuldstændig lige så svært eller let at bringe den til live igen.
Men for kunden er der en verden til forskel.
En del af prioriteringen kan selvfølgelig klares med en Service Level Agreement, en SLA, der definerer forskellige krav til, hvor hurtigt guld-, sølv- og bronzesystemer skal bringes til live igen.
Vi kender prioriteringen
Det er sådan, man som regel regulerer sagen kontraktuelt, og det har selvfølgelig den effekt, at man som leverandør - intern eller ekstern - ved, hvordan man skal prioritere i en krisesituation.
Det er en nødvendig mekanisme, men det er i virkeligheden ikke det, jeg skriver om her.
Det handler om, at den ansvarlige ikke kun skal forstå SLA'en, men også skal vide, hvad konsekvensen af det nødlidende it-system er.
Kan vi ikke fakturere?
Kan vi ikke planlægge de daglige leverancer til vores kunder?
Stopper forretningen, eller kan den køre videre nogle dage, før effekten af det manglende it-system rammer?
Forstå smerten
Det handler om at kende sin kunde, og det starter med helt banale spørgsmål:
Hvad laver I? Hvad er vigtigt?
Hvad kan holde dig som forretningsansvarlig vågen om natten?
Hvis man som it-partner ikke kender kundens svar på det, forbliver målet i en krisesituation blot at redde et it-system.
Der er desværre mange it-partnere, der ikke ved, hvad it-systemet i virkeligheden bruges til, og som dermed heller ikke mærker kundens smerte.
Sådan får vi bedre it
Udbyttet af at kende kundens forretning kan ikke undervurderes.
Det handler om forskellen mellem på den ene side at sikre oppetid i en it-løsning og på den anden side at sikre månedens omsætning.
Og passion smitter. Når kunde og it-partner deler den brændende platform - altså når it-partneren kender CPOF - giver det bedre it.
Det vigtige fokus
Fokus er en anden vigtig faktor, når vi vil sikre, at alle mand kender til CPOF.
Hvis man bygger løsninger med den hensigt at løse alle verdens problemer, vil man fejle.
Lad os tage et eksempel fra et af de kommende års store fokusområder: Information Management.
Vi kan forsøge at bygge løsninger, der løser alle tænkelige informationsbehov, men det giver i bedste fald bare den samme rapport som sidste år nogle timer hurtigere eller til samme tid, når vi indregner de eksploderende datamængder.
De rigtige investeringer i ekstra regnekraft til informationsbehandlingen skal findes ved at fokusere på de steder, hvor der kan skabes størst forretningsværdi - og dermed også de største konkurrencefordele.
Critical Point of Failure handler om, at vi skal bruge forretningens succeskriterier til at prioritere it-ressourcer og investeringer.
Og så skal vi dele passionen for det, teknologien bruges til, for på den måde får vi god it.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.