Danske Kjaerulff1 har sine historiske rødder i radio-tv-branchen, men de sidste par år har det været satsningen på fiberløsninger gennem selskabet Icotera, der har givet bonus. Derfor vælger Kjaerulff1 nu at sælge sine distributionsaktiviteter fra til it-distributøren EET Europarts.
"Det er rigtigt, at det er den oprindelige kerneforretning, vi har solgt fra. Men det vigtigste område for os har været fiberområdet. Og vi kan ikke fokusere på alt," siger koncerndirektør i Kjaerulff1 Peter Lund.
Han lægger ikke skjul på, at Kjaerulff1 i et stykke tid har ledt efter en løsning, hvor det blev muligt at frasælge en del af aktiviteterne.
"Fiberforretningen er der, hvor vi ser den største fremtid, og hvor vi har oplevet en fantastisk fremdrift. Der har vi sagt til os selv: Lad os nu finde den ideelle ejer til den gamle forretning. Det har vi gjort med EET Europarts," siger Peter Lund.
Kjaerulff1, der endnu ikke har udsendt regnskab for 2011/12, har været gennem en stor rekonstruktion, der i 2009/10 resulterede i et underskud på 47 millioner kroner før skat. Det blev dog i regnskabet for 2010/11 rettet op til et overskud på 8,7 millioner kroner.
Med frasalget af distributionsaktiviteterne skal der satses på fiberforretningen i datterselskabet Icotera.
Icotera, der laver intelligente gateways til fiberudrulning, beskæftiger ifølge Peter Lund 35 ingeniører og er et teknologitungt udviklingsselskab.
"Vores produkter er rettet mod teleselskaber og elselskaber, der laver fiberudrulning," siger Peter Lund, der nævner Waoo som en af Icoteras kunder.
Læs mere: