Læs også:
It-giganter bønfalder udviklere: Kom over til os
Her er årets bedste apps til Android og iPhone
Krigen om at dominere markedet for apps til smartphones og tablets er over de senere år intensiveret, og virksomhederne bag de forskellige platforme kæmper hårdt om at blive både udviklernes og forbrugernes foretrukne app-marked.
En ny opgørelse viser, at det i øjeblikket er Android, der har mest medvind.
ABI Research skriver, at Android i 2013 vil være udgangspunkt for 58 procent af de apps, der downloades til smartphones.
På tablet-fronten står Apples iOS til gengæld for 75 procent af de apps, der downloades.
Det billede er ikke helt skævt i forhold til de overordnede markedsandele på smartphone- og tablet-markedet, hvor Android dominerer på det første område, mens iOS fortsat er størst på det andet.
Hård kamp for Windows Phone og Blackberry
Ifølge ABI Research vil Apples App Store levere 33 procent af de apps, der hentes til smartphones i 2013, mens Windows Phone vil lande på en andel på lige under fire procent og Blackberry på omkring tre procent.
Android er således klart dominererende med de 58 procent.
"Med sin enorme base og generelt forbedrede vilkår for app-udvikling forventer ABI Research, at et voksende antal smartphone-fokuserede udviklere vil vælge at satse på en Android-first strategi i løbet af i år."
Det interessante i den sammenhæng er et ofte hørt argument, at Android-platformen er præget af en høj grad af freemium-kultur, hvorimod det er lettere at tage penge for iOS-apps.
Kan småt være godt?
Da Computerworld tidligere i år skrev om Blackberrys comeback-forsøg, argumenterede Aaron Ardiri, der bærer titlen principal developer evangelist i selskabet, for, hvorfor udviklere skal overveje en lille platform som Blackberry:
"iOS er en meget succesfuld platform - og der er en masse udviklere. Med mindre du er en af dem i top 100 er synligheden din største akilleshæl."
"Android har 75 procent, men hvor mange af de enheder kører rent faktisk den seneste version? Og hvor mange af Android-brugerne er rent faktisk villige til at betale for deres apps?" spurgte han.
ABI Research har tidligere udtalt, at netop Microsoft og Blackberry er dybt afhængige af, at de kan få udviklerne til at bakke op om projektet.
"Den største frygt for både Microsoft og Blackberry er, at det indledende salg af deres smartphones vil skuffe og dermed dræbe interessen blandt udviklerne, hvilket effektivt vil lukke mulighederne for yderligere salgssucces," har ABI Research vurderet.
Læs også: