Det er altid en fornøjelse at høre en CIO tale passioneret.
For nylig havde jeg en sådan oplevelse, da Christian Mezler-Andelberg, CIO for den østrigske producent af bilkomponenter Magna-Steyr, indtog scenen på Computerworld CIO Executive Update.
For Christian Mezler-Andelberg har en kæphest, og det er en stor en af slagsen.
Når han hører en CIO-kollega eller en af sine ansatte i it-organisationen kalde resten af forretningen og slutbrugerne for "it-organisationens kunder," ser han med egne ord rødt.
Ikke din kunde
I en tid med øget professionalisering af it-afdelingen, med alt hvad dertil hører af interne SLA'er og afregninger, er det imidlertid ikke en atypisk formulering.
Men Magna-Steyr-CIO'en har ret: Forretningen og brugerne er ikke dine kunder, og de bør ikke omtales som kunder.
Og hvorfor så ikke det?
Svaret ligger i ordet.
Kunder er nogen, man markedsfører sig overfor.
Kunder er nogen, man sælger til. Kunder er nogen, der bestiller en vare - og kunderne har altid ret.
Overfører man det til forholdet mellem forretning og it-organisation, skal det gerne stå lysende klart, at det ikke er en gangbar dynamik for en moderne virksomhed.
Den store transformation
Netop i disse år gennemgår it-organisationen, og ikke mindst lederrollen - hvad end titlen er it-direktør, CIO, it-chef eller andet - en markant transformation.
Det er bevægelsen fra forretningens teknologileverandører til forretningens nødvendige samarbejdspartnere.
Det er en bevægelse, der sker i en erkendelse af, at i 2013 er den rigtige - med tyk streg under rigtige - brug af teknologi og teknologiske løsninger forskellen mellem at være førende på markedet og at sakke agterud.
Det er også en bevægelse, som it-organisationen skal omfavne, og hvor semantikken skal følge med.
Men hvis brugerne og forretningen ikke er kunder, hvad er de så?
Her vil jeg give ordet tilbage til Christian Mezler-Andelberg, der havde et meget enkelt svar:
De er dine kollegaer.
For kollegaer er nogen, man samarbejder med.
Line Ørskov er chefredaktør på Computerworld.
Læs også:
Her er opskriften: Sådan bliver du en dygtig CIO.
Danmarks bedste CIO: Sådan har vi effektiviseret.
Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.
Han er fremtidens CIO: Mikael Muncks mange evner.